📚 Katalogen lever (Nyhetsbrev #434)

Junipanik. Efterlysning: Sista halvan av maj mÄnad. Vart tog den vÀgen? Det Àr en vecka kvar till skolavslutning och tre till midsommar. Sedan börjar semestrarna. Förlagen har redan blicken pÄ höstens alla bokslÀpp, mÄnga trycklÀmningar de kommande veckorna av de böcker som syns i SvB-katalogen (se nedan). Kommer det nÄgon förlagsaffÀrsbomb sÄ hÀr före sommaren? Eller kanske Storytel Àntligen lanserar i USA pÄ riktigt? Eller sÄ Àr det som i skolan, alla har redan checkat ut och vÀntar bara pÄ ett lÄngt sommarlov.

/Sölve & vÀnnerna pÄ Boktugg

Detta nyhetsbrev Ă€r gratis – tack vare sponsorer, annonsörer och donatorer.

PS. En rÀttelse frÄn förra nyhetsbrevet. Banverket finns inte lÀngre, det ingÄr i Trafikverket sedan 2010. Dessutom rÄkade vi felnumrera utskicket Àven om det var rÀtt inne i mejlet. Och sÄ ska vi förtydliga att inte alla bibliotekarier tjÀnar en medianlön, det Àr ju en form av snitt.


Historisk jÀmförelse av katalogen Höstens böcker.

EN TANKE

Katalogen behövs men Àr dödsdömd

Ryktet om katalogens död Àr betydligt överdrivet. Eller lever den pÄ lÄnad tid?

HĂ€romdagen var jag inne pĂ„ Kjell & Co. En butikskedja jag gillar eftersom de satsar pĂ„ utbildad personal. De har skapat nĂ„got de kallar Kjell Academy. DĂ€r finns ”engagerade lĂ€rare som producerar ledda utbildningar, e-kurser, filmer och böcker”. Huvudsyftet med skolan Ă€r att sĂ€kra kompetensen hos företagets sĂ€ljare och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt alltid vara relevanta för kunderna.

En del av materialet görs Àven tillgÀngligt för kunderna i en kunskapsbank. Kjell & Co har gett ut handboken Hur funkar det som sÄlts i fler Àn 450,000 exemplar, till bÄde privatpersoner, företag och skolor som vill lÀra sig mer om vardagsteknik. Och givetvis har man precis som Clas Ohlson och Biltema haft en tryckt katalog.

”Har ni katalogen hĂ€r?” frĂ„gade en kund framför mig.

”Nej, vi har slutat med det. Det Ă€r bara hemsidan som gĂ€ller”, svarade medarbetaren bakom disken.

För nĂ„gra Ă„r sedan skickade de tre kedjorna ut pressmeddelanden med innebörden ”vi satsar fortfarande pĂ„ tryckta kataloger”. Biltema tryckte 15 miljoner kataloger per Ă„r som distribuerades ut i brevlĂ„dan. Men Biltemas sista katalog kom hösten 2021. Hos Clas Ohlson kan man fortfarande lĂ€sa gamla utgĂ„vor (pdf-format) av deras katalog som utgavs mellan 1918 och 2018.

TvÄ dagar efter butiksbesöket dök SvB-katalogen Höstens böcker 2023 upp i posten. Som vanligt blÀddrade och rÀknade jag. Jag har gjort det Ànda sedan Boktugg startade, en konkurrentanalys. DÀrför har jag en graf över höstkatalogens utveckling sedan 2013 rÀknat i antal sidor, annonser, native (debutantportrÀtt) och redaktionella. Den har gÄtt frÄn 600 till 288 sidor under de hÀr Ären.

För ett Är sedan stÀllde jag frÄgan i Analysbrevet: NÀr trycks den sista katalogen?

Man skulle ju anekdotiskt kunna ta den dÀr kunden i butiken Kjell & Co som en intÀkt för att deras nedlÀggning av en tryckt katalog var förhastad och att bokbranschen gör klokt i att fortsÀtta. Inte minst nÀr det mesta av försÀljningen fortfarande Àr tryckta böcker.

Till skillnad frÄn hemmapysslarkedjornas kataloger sÄ vÀnder sig SvB-katalogen inte till slutkunden utan till ÄterförsÀljare, bibliotek och media. Det Àr argumentet för dess existens.

Grejen Àr bara att i alla (?) andra branscher försvann kataloger riktade till ÄterförsÀljare för minst tio Är sedan och ersattes av webbaserade databaser, stÀndigt uppdaterade och med utrymme för produktdata.

En annan skillnad Àr förstÄs att SvB-katalogen inte Àr (och aldrig har varit) heltÀckande utan bara omfattar böcker frÄn de förlag som köpt annonsplats.

Boktugg har gjort försök med en digital katalog. Intresset finns, men Àr för litet. SvB skriver i den nya katalogen att i höst kommer de ocksÄ att satsa pÄ en utbyggnad av det digitala komplementet till katalogen genom ett mÄnatligt nyhetsbrev.

Det Àr ingen tvekan om att det behövs nÄgon form av verktyg för att upptÀcka nya böcker. Det som man pÄ engelska kallar discoverability. Oavsett om det Àr fysiska bokhandlare, nÀtbokhandlare eller streamingtjÀnster sÄ exponeras bara en brÄkdel av utbudet för konsumenterna.

Förlagen jobbar mer Àn nÄgonsin med sina listor och att fÄ ÄterförsÀljare, bibliotek, media, lÀsare och lyssnare att fÄ koll pÄ aktuella och kommande slÀpp. Men bruset Àr större Àn nÄgonsin.

SÄ man kan landa i att det behövs en katalog, eller egentligen nÄgot annat. Den tryckta katalogen Àr dödsdömd. Den sista tryckta Ikea-katalogen var daterad 2021, dÄ produktionen avslutades efter sjuttio Är. En lÄng historia innebÀr inte att den tryckta katalogen har en framtid, som vi sett med Clas Ohlson. Eller Kjell & Co (sista katalogen 2018). Till och med deras bÀstsÀljande handbok Àr numera digital.

En allt större del av bokförsÀljningen sker digitalt. Vilket gör att en fysisk katalog blir Àn mindre logisk. Framför allt nÀr denna katalog inte tÀcker in den digitala utgivningen (mer Àn att vissa förlag anger att en bok Àven kommer som ebok och ljudbok).

Förresten. Jag hittade en katalog som faktiskt fortfarande existerar – Ginzakatalogen. Men det Ă€r ocksĂ„ en katalog riktad till slutkund sĂ„ den finansieras förmodligen inte av skiv- och filmbolagen. UngefĂ€r som med bokklubbarnas kataloger som Ă€ven de fortfarande existerar i tryckt form.

Men hur mÄnga Är till?

Sölve Dahlgren
chefredaktör


SUPPORTERS

Ett stort tack till alla företag och organisationer som stöttar Boktugg ekonomiskt och dÀrmed gör det möjligt för oss att driva den hÀr sajten och skicka ut detta nyhetsbrev.
Bli sponsor du ocksĂ„BestĂ€llningar och frĂ„gor – kontakta oss pĂ„ sales@boktugg.se

Privatperson? Vill du stötta oss med ett bidrag Ă€r vi givetvis tacksamma.
Swisha till 123-483 18 71 (QR-kod).


ANALYSBREVET

Du har vĂ€l inte missat vĂ„rt Analysbrev? Kommer 2-3 ggr per mĂ„nad och djupdyker i ett Ă€mne eller en trend. Nedan nĂ„gra av de senaste rubrikerna. Skaffa en prenumeration sĂ„ fĂ„r du alltid senaste utgĂ„van direkt i inboxen – och dessutom tillgĂ„ng till hela arkivet. Första mĂ„naden för 39 kr, dĂ€refter 99 kr/mĂ„n. Eller vĂ€lj helĂ„r för lĂ€gre pris. Vi har Ă€ven ett alternativ för fattiga författare.


UPPSNAPPAT

đŸ€– Författare mot AI. Oron vĂ€xer inom förlagskretsar kring AI och vad det innebĂ€r för branschen. Författarorganisationen Authors Guild har inlett en aggressiv kampanj för att försĂ€kra att skydda författare frĂ„n eventuella negativa effekter av den nya tekniken. Förbundet har adderat fyra nya avtalsklausuler rörande AI i sin avtalsmallar. De nya klausulerna krĂ€ver författarens skriftliga medgivande för att förlagen ska kunna anvĂ€nda AI-genererade översĂ€ttningar, ljudboksinlĂ€sningar eller omslagsillustrationer, skriver Publishers Weekly.

đŸ“± Bookstagrammare. Bookstagrammare, alltsĂ„ personer som skriver om böcker pĂ„ Instagram, fĂ„r allt större inflytande över vilka titlar som blir populĂ€ra, rapporterar SVT som intervjuat Christoffer Holst pĂ„ Printz Publishing som skickar ut recensionsex till ett 50-tal bookstagrammare.
– Vi kallar dem för microinfluencers, de har inte jĂ€ttemĂ„nga följare, men i gengĂ€ld har de genom sitt personliga tilltal byggt upp en trovĂ€rdighet som ger deras boktips tyngd och genomslag, sĂ€ger han till SVT.

⛷ SpĂ„rbyte. Anne Gaathaug och VebjĂžrn Rogne startar förlaget Megafon, och har norska Gyldendal-koncernen med sig pĂ„ Ă€garsidan (40 %). Anne Gaathaug lĂ€mnar nu sitt jobb pĂ„ Thorleif Dahls Kulturbibliotek. VebjĂžrn Rogne lĂ€mnar redaktörsstolen pĂ„ norska branschsajten Bok365, som han startade för tio Ă„r sedan:
– Bok365 kommer att fortsĂ€tta vara framgĂ„ngsrik, det har varit viktigt för mig. Det Ă€r en satsning jag Ă€r stolt och glad över att jag har kunnat genomföra tillsammans med det fantastiska teamet dĂ€r. Bok365 Ă€r viktigt bĂ„de för bokbranschen och litteraturfĂ€ltet, och det kan vara bra med ett nytt perspektiv och nya idĂ©er i redaktionen, sĂ€ger VebjĂžrn Rogne i ett pressmeddelande.

🎩 Strategibyte. HBO Nordic blev HBO Max och ska vĂ„ren 2024 bli bara Max (ej att förvĂ€xla med hamburgerkedjan). RĂ€kna inte med fler filmatiseringar (som Björnstad) av svenska böcker.
”Det hĂ€nder att lokala produktioner blir stora globalt, men det Ă€r sĂ€llsynt. Att producera nĂ„got lokalt som fĂ€rdas över vĂ€rlden Ă€r vĂ€ldigt, vĂ€ldigt svĂ„rt. Jag utesluter inte att vi kan göra det igen nĂ„gon gĂ„ng, men det Ă€r inte strategin just nu”, sĂ€ger Nordenchef Christina Sulebakk till Di Digital.
Serier som ”Bianca” och ”Över Atlanten” kommer att fortsĂ€tta dĂ€remot Ă€r det inte sĂ€kert att rĂ€ttigheterna till Fotbollsallsvenskan förnyas.

💰 ExtraknĂ€ck. FĂ„ författare kan leva enbart pĂ„ sitt skrivande. The Guardian berĂ€ttar om Tony Tulathimutte som vann Whiting award 2017 för sin debutroman Private Citizens. Han hade tidigare undervisat i skrivande pĂ„ universitet men valde dĂ„ att starta en egen skola som han hĂ„ller smĂ„skalig med ett begrĂ€nsat antal elever (nio per kurs). De betalar 800 dollar för tvĂ„ mĂ„nader och tack vare det kan han efter sex Ă„r dra in runt 30 000 dollar per Ă„r som tillsammans med frilansuppdrag gör att han har rĂ„d att fortsĂ€tta skriva sjĂ€lv.

🎧 LjudbokstillvĂ€xt. Audio Publishers Association i USA rapporterar elfte raka Ă„ret med tvĂ„siffrig försĂ€ljningsökning för ljudböcker, skriver Publishers Weekly. 2022 ökade intĂ€kterna med 10 %, vilket motsvarar en uppskattad total försĂ€ljning pĂ„ 1,8 miljarder dollar. Denna tillvĂ€xt Ă€r dock mindre Ă€n 2021 Ă„rs +25 %, vilken troligen berodde pĂ„ pandemin. Statistiken omfattar endast de 28 förlag som Ă€r APA-medlemmar. Enligt en undersökning har 140 miljoner amerikaner lyssnat pĂ„ en ljudbok.

đŸ„Ą Förlagsutflykt. Författarduon bakom den populĂ€ra bokserien Mord i Falsterbo, Christina OlsĂ©ni och Micke Hansen, Ă€r nu aktuella med Den frusna polisen, den första delen i den nya humoristiska deckarserien Ystadmorden. Det blir deras första bok pĂ„ Stockholmsförlaget Lind & Co, men duon tĂ€nker fortsĂ€tta ge ut sin Falsterbo-serie pĂ„ Malmöförlaget Bokfabriken.

đŸ„Š Monopolstrid. Som svar pĂ„ att Storytel tagit bort sina förlags titlar frĂ„n konkurrenten skickade Nextory in en anmĂ€lan till Konkurrensverket eftersom de menade att Storytel missbrukar sin dominerande stĂ€llning. De senaste mĂ„naderna har Konkurrensverket hĂ€mtat in mer information i Ă€rendet och sĂ€ger nu till Förlagspodden att de kommer att granska Ă€rendet mer omfattande.

TEXTANNONSER

NOFF Ă€r branschorganisationen för de mindre och medelstora, oberoende bokförlagen. GĂ„ med idag och fĂ„ tillgĂ„ng till webinarier, utbildningar och förmĂ„nliga rabatter pĂ„ förlagsrelaterade tjĂ€nster. Bli medlem idag!

Din annons hĂ€r? sales@boktugg.se

FLER RUBRIKER

SmĂ„BUS 2018 blev en succĂ©. Efter nĂ„gra Ă„rs uppehĂ„ll (bland annat pĂ„ grund av pandemin) Ă€r den internationella barnboksfestivalen tillbaka i Vimmerby och NĂ€ssjö den 3-5 juli. – SmĂ„BUS 2018…

Författaren Salman Rushdie skriver en bok om nĂ€r han blev attackerad och knivhuggen under ett framtrĂ€dande i New York förra Ă„ret, rapporterar The Guardian. – Jag försöker skriva en bok om…

Ett omtvistat censurkrav för bibliotek i delstaten Arkansas i USA har fĂ„tt ett nytt kapitel. Intresseorganisationer för sĂ„vĂ€l bibliotek som författare vĂ€ljer nu att dra delstaten inför rĂ€tta, rapporterar The Guardian….

Moa Candils tvĂ„ nya böcker Börja plugga och Söka jobb förklarar pĂ„ ett lĂ€ttförstĂ„eligt sĂ€tt hur man hittar rĂ€tt i utbildningssystem och arbetsmarknad. Med böckerna vill hon öka tillgĂ€ngligheten och…

Författaren Samuel Karlsson har alltid gillat ljudböcker och för fem Ă„r sedan startade han en Facebookgrupp. Nyligen passerade den 20 000 medlemmar. För Boktugg berĂ€ttar han om varför han startade…

NĂ€r ljudbokstjĂ€nsterna gick frĂ„n obegrĂ€nsad lyssning och lĂ€sning till 20 eller 100 timmar per mĂ„nad sĂ„ upptĂ€ckte de kunder som lĂ€ser eböcker i tjĂ€nsterna att det inte spelar nĂ„gon roll…

Jenny Franke blir förlĂ€ggare för barn- och ungdomsböcker pĂ„ Natur & Kultur. Hon kommer nĂ€rmast frĂ„n Bonnier Carlsen men har tidigare drivit egna bokförlaget Mirando. – Att fĂ„ vara en del…

De senaste 100 rubrikerna hittar du hÀr >>


DEBUTANTER

HĂ€r hittar du fler aktuella debutanter >>