För fem år sedan startades The Book Affair med tankar om ett nytt sätt att ge ut böcker. Konceptet visade sig fungera, förra året låg omsättningen på 26 miljoner kronor och prognosen för 2024 är nära det dubbla. Visionen är att förändra branschen.
En innovativ affärsmodell med omvända rättigheter där författare lånar ut rättigheterna till sina verk under en ganska kort avtalstid, det är ett sätt att förklara The Book Affairs verksamhet. Att modellen skulle fungera hade grundarna Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén inga tvivel om, men att det skulle gå så fort var de inte beredda på.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi visste att det fanns ett behov bland författarna av ett nytt sätt att samarbeta med förlag. Vi är väldigt värderingsdrivna och erbjuder delaktighet, delägande och medfinansiering men rättighetsfrågan och det goda, transparanta samarbetet är det som är extra viktigt för oss, säger förlagets vd Alexandra Torstendahl.
De båda grundarna har lång erfarenhet från branschen, Alexandra Lidén som förläggare och Alexandra Torstendahl som säljare. Sedan 2022 är Adam Dahlin förlagschef och med hans långa erfarenhet från Bonnierförlagen står The Book Affair redo för att bredda sin utgivning med fler genrer och att jobba mer i de digitala formaten. Tillsammans står de för de viktiga tre F som Alexandra pratar om: förläggare, författare och försäljare. Kombinationen säger hon är basen i en framgångsrik utgivning, med fokus på författarens lönsamhet.
Hittills har förlagets utgivning främst varit facklitteratur. Alexandra Torstendahl beskriver dess författare som etablerade personer som ofta gett ut böcker tidigare. De är kunskapstäta och sakkunniga personer som skriver böcker med ett tydligt ärende. Inte nödvändigtvis kändisar med egna kanaler och plattformar men nästan alla har egna verksamheter och är entreprenörer med stor kunskap inom sitt område.
– Vår filosofi är att när vi presenterar titlar för inköpsgrupper och media så ska det vara tydligt vem författaren är och hur boken ska nå läsaren. Vi har kända författarskap på vår lista som inte behöver förklaras utan som vi från början vet ska sälja stora volymer.
Avtalen med författarna ser olika ut, allt från traditionella nettoavtal till avtal där författarna är med och investerar och där 70 procent av intäkterna går till författaren. Det är på royaltyfördelningen mellan förlaget och författaren samt rättighetsfrågan som de stora skillnaderna syns mot de mer traditionella förlagen.
– De stora förlagen, som Bonniers och Norstedts, har varit skickliga på att äga flera led i bokkedjan. De äger rättigheterna, de har utvecklat bokklubbarna, köpt nätbokhandel och numera äger de streamingtjänsterna. Hos oss kan en modern författare vara helägare eller delägare i flera led, bland annat genom egen försäljning via vår e-handel som når slutkonsumenten direkt. The Book Affair jobbar med en annan utgivningsfilosofi där de starka titlarna inte ska behöva betala för de svaga titlarna utan varje ny bok ska bära sig och är en egen affär som ska utveckla författarens verksamhet.
Förlaget har medvetet en ganska liten utgivning sett till antalet titlar, ungefär 20 till 25 per år. Från starten 2018 har omsättningen gått från noll till 26 miljoner kronor. Planen är att växa kraftigt och öka omsättningen till 50 miljoner kronor för 2024, men inte genom att dubbla antalet titlar. Man siktar på långsiktiga författarskap och arbetar kostnadseffektivt.
– Då har vi kanske 25 till 35 titlar, men ännu starkare utgivning där fler konverterar till streaming. Vi är topplisteförlaget och en del av vår affärsidé är ju att våra titlar ska prestera lika bra eller bättre än de traditionella förlagen, men till lägre kostnad.
En kostnadseffektiv utgivning handlar om att inte dra på sig för stora fasta kostnader utan att använda specialister där och då det behövs och att inte överlasta böckerna. Tillsammans med författaren går man igenom vad förlaget ska hjälpa till med och vad författaren vill sköta själv.
Under The Book Affairs paraply finns aktörer som Carina Nunstedts bokförlag Yourlife Books och prästen Olle Carlssons Kontempel förlag.
– Vi samarbetar också med det franska förlaget Éditions J och förlagets digitala format. Det är fina små mikroförlag som samarbetar med oss, de får god förlagsservice, ligger på Förlagssystem och faller in under våra avtal med återförsäljarna.
Det här är en modell som hon även tror att stora författarskap kommer att anamma. Än så länge har inga stora skönlitterära författare tagit steget, men det är nog en tidsfråga innan de startar bolag och blir sina egna mediehus, säger Alexandra. Hon tror att en svängning kan komma när de litterära agenterna upptäcker möjligheterna som affärsmodellen ger.
– När de förstår att de får exakt samma kvalitetssäkring som på de mer traditionella förlagen och att deras författare kan få 70 procent av streaming hos oss, då blir det åka av.
Ambitionen är att vara en aktör som är med och förändrar branschen i hur förlag, författare och återförsäljare samarbetar i framtiden.
– Visionen att förändra branschen är lite stor, kan man tycka. Men vi går in med full fart, vi vill vara en innovativ aktör med en omvänd affärsmodell i en etablerad bransch. Rent konkret är vår affärsidé att prestera bättre och till lägre kostnader än befintliga förlag och ge författarna högre royalty i alla format och därmed utmanar vi de traditionella förlagen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!