Allt fler människor på jorden kan läsa och skriva. År 1800 var det bara en av tio som kunde läsa – idag är det fler än 8 av 10. Det är ett av fem områden som Max Roser presenterar på Our World in Data.
Ibland är det lätt att gå vilse i detaljer när man studerar trender. Man glömmer bort tidsperspektivet och utvecklingen över tid. Det gäller inte minst när man pratar om den globala utvecklingen och hur världen är att leva i idag jämfört med för 50, 100 eller 200 år sedan.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
A history of global living conditions in 5 charts är en snabb överblick inom fem områden som man kan läsa på Our World in Data:
1. Fattigdom
2. Läs- och skrivkunnighet
3. Hälsa
4. Frihet
5. Fertilitet
Eftersom Boktugg fokuserar på bokbranschen så tänker jag bara skriva om punkt 2, men titta gärna även på de övriga eftersom det är väldigt intressant.
Vi må gnälla och sucka över Pisa-studier som visar att svenska skolelever inte har lika bra läsförståelse som tidigare generationer. Men i ett historiskt perspektiv så har det skett en fantastisk utveckling. Förr i tiden var det bara eliten som kunde läsa och skriva. Den nivå av läs- och skrivkunnighet som vi ser i världen idag är en relativt ny företeelse och utvecklingen har gått snabbt.
År 1820 var en av tio läs- och skrivkunnig. 1930 var det en tredjedel och idag (2014) har vi nått 85 procent globalt. Då ska man dessutom komma ihåg att en stor del av de människor som inte kan läsa och skriva är äldre.
Man kan också titta på absoluta tal. Då blir det än mer uppenbart varför vi ser sådana framsteg inom forskning – och varför det skrivs och ges ut alltfler böcker. I början av 1800-talet fanns det 120 miljoner människor i världen som var läs- och skrivkunniga. Idag är det över 6,2 miljarder. Samtidigt som det faktiskt finns fler personer i världen som inte kan läsa idag än det fanns år 1800…
Sen ska vi givetvis inte slå oss till ro. Det finns fortfarande över en miljard människor i världen som inte är läs- eller skrivkunniga. Och det finns nivåer på läs- och skrivkunnighet, vilket är vad vi i Sverige och andra länder som ligger högt i utbildningsnivå fokuserar på. Det vi vet är att den som inte kan läsa eller skriva själv är utlämnad åt andra.
Även om det kommer fler och fler tekniska hjälpmedel (datorprogram som läser upp text eller skriver ner det vi säger) och vi säkerligen kan räkna med att talsyntes inom några år blir svår att skilja från manuell uppläsning kvarstår behovet av ett rikt ordförråd och att kunna uttrycka sig.
Bilden: Studenter vid tempel i Bhutan. Foto: arisara1978, iStockphoto
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!