Barnbokskaraktären Pelle Svanslös och hans vänner flyttar in på arenan Fyrishov. Uppsala får ett nytt besöksmål när Sagogränd AB och Fyrishov gemensamt etablerar de omtyckta karaktärerna från Pelle Svanslös på den välbesökta arenan.
Pelle Svanslös är ett av Uppsalas största varumärken för barn och de välkända karaktärerna finns redan på andra platser runtom i staden. Men Uppsalas barnfamiljer kan snart glädjas åt att få uppleva mer av Pelle Svanslös, när den svanslösa katten och hans vänner får en ny hemvist på Fyrishov.
– Vi har letat efter en plats i staden med potential att levandegöra varumärket och allt som Pelle Svanslös står för mot en bredare publik, säger Sagogränd AB:s VD Mats Fromme.
Sagogränd, företaget som förvaltar rättigheterna till Pelle Svanslös och som även delar ut Våga vara snäll-stipendiet, har ingått ett samarbete med Fyrishov som kommer träda i kraft från årsskiftet. Fyrishov är en av Sveriges mest besökta arenor med drygt 1.6 miljoner besök varje år.
– Vi ska tillsammans med Sagogränd AB skapa ett nytt besöksmål i Uppsala. I första skedet innebär det att etablera och synliggöra karaktärerna på Fyrishov för att sedan på längre sikt skapa ett tematiserat och lekfullt familjebad, berättar Liisa Eriksson Hundertmark, VD Fyrishov AB.
Marlene Burwick, kommunstyrelsens ordförande i Uppsala, säger att Uppsala är en tillväxtstad och det finns behov av att utveckla ett besöksmål för barn- och barnfamiljer.
– Genom denna samverkan kommer vi nu kunna lyfta fram besöksdestinationen Uppsala och stadens goda värden genom de välkända karaktärerna.