Axiell Media har sålts till danska Publizon som även rekryterat Jeppe Mossin (med förflutet på Gyldendal). Boktuggs chefredaktör analyserar affären och den fragmenterade svenska marknaden för distribution av digitala böcker.
Distributionen av digitala böcker i Sverige har vuxit fram på krokiga vägar alltsedan de stora förlagen försökte få igång det hela. Elib grundades år 2000 och ägdes då gemensamt av Bonnierförlagen, Natur & Kultur, Norstedts förlagsgrupp och Piratförlaget. Axiell kom in som majoritetsägare 2015 och köpte slutligen ut förlagen 2017.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
När sedan Storytel startade så valde de att ta filer direkt från förlagen. Nextory och Bookbeat valde samma väg. Publit har länge varit en konkurrent till Elib/Axiell Media men bakbundits av den dysfunktionella marknaden för digitala böcker till biblioteken.
Så för förlag och återförsäljare och bibliotek är det såklart bekvämt med en distributör som har monopol, alternativt att det finns ytterligare ett mellanled likt den roll Bokinfo spelar på fysiska böcker. Men ett monopol innebär ingen konkurrens och därmed uppenbar risk för överpriser, vilket ju Elib hade en gång i tiden och (beroende på vem du frågar) Axiell fortfarande har idag.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Axiell har hela tiden strävat efter att skapa ett monopol för distribution av eböcker och ljudböcker men förlagen har bromsat genom att inte vilja avstå provision på streamingintäkter och istället gå direkt till streamingtjänsterna. Nu kommer Publizon in från Danmark där bolaget haft en liknande position som Axiell i Sverige. Kommer de att lyckas bättre? Sänks priserna för förlagen?
Med tanke på hur den digitala bokförsäljningen växer så börjar det bli hög tid att få ordning på den digitala distributionen för alla kanaler: styckförsäljning, biblioteksutlåning och streaming. Publizons inträde kommer att skaka om, frågan är om det kan lösa några knutar eller om kaoset kommer att fortsätta.
Publizon har inte heller bara blicken på den nordiska marknaden med närvaro i Finland och Norge utöver Danmark och Sverige. Nej, Axiell har ju brutit in på den tyska marknaden som är större än de nordiska tillsammans men vars digitaliseringsresa inte hunnit lika långt. Om tyskarna kan undvika de svenska problemen? Ingen aning.