Adlibrisgruppen ökade omsättningen med 3 procent till 2,789 miljarder kronor under 2021 jämfört med 2020. Även resultatet ökade, med 22 Mkr, till 72 Mkr på EBITA-nivå, enligt ett pressmeddelande.
– Den fortsatta tillväxten och resultatförbättringen är ett kvitto på att vårt kunderbjudande står sig starkt och att vi har en solid och väl fungerande verksamhet. Vi har under året förbättrat vårt leveranserbjudande med fler och snabbare leveransalternativ och var en av mycket få e-handlare där kunder kunde beställa den 23 december och få paketet hem på julaftonsmorgon, säger Jonas Karlén, vd för Adlibrisgruppen, i ett pressmeddelande och tillägger:
– Vi har fortsatt utveckla kundupplevelsen till att bli än mer relevant och inspirerande, ett arbete vi bara precis har påbörjat med stora möjligheter att förbättra ytterligare. Jag är stolt över våra medarbetare och det vi presterat under året.
Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Mediafy, Campusbokhandeln och Odla.nu. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.
Hur stor del av den totala försäljningen utgörs då av böcker? Vi ställde frågan till Adlibris.
– Böcker står för lejonparten av Adlibrisgruppens omsättning. Bokförsäljningen har varit stabil och när vi summerar året ligger den på samma nivå under 2021 som 2020, säger Linnea Wiklund, presskontakt på Adlibris, till Boktugg.
Vilket alltså inte gör oss så mycket klokare egentligen. Förutom att Mediafy omsatte ca 121 Mkr 2020. Campusbokhandeln omsatte 120 Mkr. Odla.nu omsatte 53 Mkr. Men hur är det med Discshop som avyttrades i oktober 2021? Där var omsättningen 60 Mkr 2021 och sannolikt fick Adlibrisgruppen tillgodoräkna sig omsättningen under 2020 eftersom själva bolaget likviderades.
I så fall bör Adlibris plus Campusbokhandeln utgöra runt 2,55 miljarder kronor tillsammans. Men nu är ju inte ens all omsättning på Adlibris böcker. Där säljs även pyssel, garn, leksaker, sällskapsspel, pussel, kontorsmaterial, babyprodukter med mera.