Nextory är redan lönsamt i Norden och satsar nu på att vara lönsamma på global nivå vid årsskiftet. Bolaget summerar ännu ett starkt kvartal och ökade intäkter på 40 procent jämfört med Q3-2021.
– Juli och augusti är vanligtvis vår absoluta högsäsong och sommaren 2022 har inte varit ett undantag. Vi kan glädjas åt flera nya rekord under det här kvartalet. Aldrig förr har så många börjat läsa och lyssna på böcker i vår app och kundlojaliteten har varit starkare än någonsin tidigare, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Nextory skriver att bolagets totala intäkter ökade med 40 procent under årets tredje kvartal jämfört med samma period förra året. Nextory fortsätter därmed sin starka tillväxtresa och har haft den bästa sommaren någonsin både sett till antal nya användare och kundlojalitet.
Fokus på lönsamhet
Tillväxten under årets tredje kvartal har varit stark såväl i Sverige som på bolagets utländska marknader och bolaget är nu dessutom lönsamt i Norden. Framöver har Nextory ökat fokus på lönsamhet och räknar med att uppnå lönsamhet på koncernnivå redan vid årsskiftet.
– Nu satsar vi på att fortsätta växa stabilt och på att bli lönsamma på global nivå runt nyår, säger Shadi Bitar.
Det är ett tecken i tiden och en tydlig passning till Storytel som ska släppa sina Q3-siffror om en timme med information om streamingintäkter och abonnenter. Det dröjer dock ytterligare en månad innan den börsnoterade marknadsledaren släpper resultat- och balansrapport för Q3. Nextory är inte noterat och behöver därför inte berätta någonting.
I pressmeddelandet summerar Nextory Q3-2022 så här:
- Intäkterna ökade med 40 procent under Q3 2022 jämfört med Q3 2021.
- Bästa sommaren någonsin sett till antal nya användare och kundlojalitet.
- Nextorys katalog innehåller nu över 1 miljoner titlar (böcker och tidningar).
Förlag och författare vill ha betalt
Att Nextory nu prioriterar lönsamhet tyder på att riskviljan hos investerare när det gäller digitala tjänster inte alls är lika stor som för ett år sedan. Likaså ökar nu pressen från förlag och författare som vill se bättre ersättning för eböcker och ljudböcker. Nextory har exempelvis en pågående förhandling med Norstedts förlagsgrupp (ägs av Storytel) som i dagsläget vägrar släppa nya titlar till Nextory. Frågan är om det drabbar Nextory eller förlagen hårdast?
Nextory har under en längre tid jobbat med att göra bolaget redo för en börsnotering. I dagens börsklimat är det sannolikt betydligt enklare att sätta ett lönsamt bolag på börsen än ett som bränner pengar. Och väljer man istället att sälja bolaget eller göra en annan typ av affär så väger lönsamhet också tungt.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!