Storytel lanseras idag officiellt i Frankrike och meddelar samtidigt att de skrivit avtal med stora franska förlag som Hachette Livre, Madrigall, Editis och Actes Sud. Mest intressant är att Storytel valt att satsa på lyssningstak i abonnemangsalternativen.
– Franskt inflytande och innovation har format kulturen och litteraturen på många betydelsefulla sätt. Idag omfamnar de franska läsarna nya digitala format, som ljudböcker, i en större omfattning än någonsin tidigare. Jag är väldigt nöjd med att vi nu har slutit avtal med några av de främsta förlagshusen i Frankrike, med räckvidd och respekt långt över landsgränserna. Tillsammans kommer vi att erbjuda franska bokälskare ett unikt och attraktivt utbud, säger Helena Gustafsson, Chief Content Strategy Officer på Storytel, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Storytel har slutit avtal med de viktiga franska förlagen Hachette Livre, Madrigall, Editis och Actes Sud. Den franska lanseringen ligger i linje med Storytels strategiska fokus på de mest etablerade ljudboksmarknaderna och skapar nya möjligheter för expansion i de fransktalande delarna av världen.
– Vi är glada att Storytel öppnar en tjänst i Frankrike med en tidsbaserad modell, som ger lyssnarna möjligheten att utöka sina vanor till att ta del av fler böcker i månaden. Det här erbjudandet stämmer väl överens med vår ambition att uppmuntra lyssnare att testa ett bredare utbud av varierande titlar, som de annars skulle kunna missa, säger Éric Marbeau, digital försäljningsdirektör på Madrigall, en av de ledande förlagsgrupperna i Frankrike och bland landets främsta bokdistributörer.
Storytels tjänst är tillgänglig i Frankrike från och med idag, den 27 september 2022. Storytels franska lyssnare får tillgång till över 7 000 franska ljudböcker, plus 290 000 titlar på andra vanligt förekommande språk, som arabiska och engelska.
– Lizzie är en nyckelspelare inom ljudboksindustrin. Den nya modell som Storytel erbjuder är en lysande möjlighet att göra våra titlar och författare tillgängliga för en så stor publik som möjligt, säger Liza Faja, chef för Lizzie, ljudboksverksamheten inom förlaget Editis.
Tak för lyssning i Frankrike
“Erbjudandet består av ett antal olika prenumerationsalternativ för att matcha de franska konsumenternas preferenser”, skriver Storytel i pressmeddelandet. Så vad innebär det? Jo, ett besök på Storytels franska hemsida visar att det finns tre nivåer:
- 15 timmar per månad för 9,99 euro (motsvarande 108 kr)
- 30 timmar per månad för 14,99 euro (163 kr)
- 45 timmar per månad för 17,99 euro (195 kr)
Givetvis med sedvanlig möjlighet för nya kunder att prova gratis i 30 dagar. Precis som i Sverige verkar det som att varje konto kan delas med ett barn.
Storytels konkurrent Nextory gick in på den franska marknaden redan för ett år sedan då de köpte Youboox, den största lokala boktjänsten i Frankrike. Det är tydligt att Storytel sneglat på konkurrenten vars nivåer är 15 timmar (9,99 euro), 30 timmar (14,99 euro) och 50 timmar (19,99 euro) där kunden dock har tillgång till 1, 2 respektive 4 samtidiga användare.
Valérie Lévy-Soussan, vd för Audiolib, Frankrikes största ljudboksförlag för vuxna och en del av Hachette Livre och Albin Michel ser positivt på Storytels etablering.
– Vi har följt Storytels internationella expansion och välkomnar dess intåg på den franska marknaden, med en modell som både är i linje med moderna lyssningsvanor och betryggande för de förläggare och författare som anförtror oss sina titlar. Utvecklingen av nya plattformar ger möjligheter att hitta en ny publik och fortsätta att utveckla utbudet av ljudböcker i Frankrike, säger Valérie Lévy-Soussan i pressmeddelandet.
Storytel Original en viktig del av franska katalogen
Storytels franska tjänst kommer att innehålla en omfattande mängd berättelser, från Nordic Noir till klassiker och nylanserade bestsellers. Constance Parpoil, Storytels nya publicistiska chef för Europa, är en erfaren ledare inom ljud och publishing. Hon kommer att driva utvecklingen av den franska katalogen, liksom övriga partnerskap kring innehåll i regionen.
– Vårt fokus i Frankrike kommer att vara lokalt, samtidigt som det speglar mångfalden i landet och inom den fransktalande språkgruppen över hela världen. Storytel Originals, exklusiva titlar skapade för ljud, kommer också att vara en unik del av utbudet. Jag ser verkligen fram emot att göra det här fantastiska innehållet tillgängligt för vår franska publik, säger Constance Parpoil.
Analys: Det mest intressanta med den franska lanseringen är egentligen att Storytel nu följer efter Bookbeats modell med tak för lyssningen istället för unlimited. Kanske är det åt detta håll vi är på väg i hela världen när det gäller streaming? Det enda sättet att charma de stora globala förlagen?
På den svenska börsen möttes nyheten med en gäspning. Vid tiotiden hade aktien stigit 1 procent till strax under 34 kr vilket värderar hela bolaget till så lite som 2,3 miljarder kronor. Ett nytt land räcker inte för att väcka investerarna som sannolikt inväntar utfallet för Q3 där Storytel släpper siffror på antalet abonnenter den 7 oktober och kvartalsrapport den 3 november.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!