Nyligen fick Velodrom AB ett hedersomnämnande på den internationella konferensen FutureBook i London för sin innovativa app Story Tourist. Idag utnämndes de till en av Sveriges 20 bästa affärsidéer av Venture Cup.
Story Tourist är en mobilapp snarlik Pokémon Go men för litteratur. Idén kommer från Johanna Forsman och Andreas Jansson på Velodrome AB i Malmö men utvecklas idag också av den tredje medarbetaren i laget, Samuel Johansson.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Boktugg skrev om Velodrom Ab härom veckan. Sedan dess har de hunnit gå och få ett hedersutnämnande av FutureBook i London där de var en av fem semifinalister och idag kom nästa positiva besked: StoryTourist rankas som en av topp 20 affärsidéer i Sverige av entreprenörsorganisationen Venture Cup. Utmärkelsen ger Veldorom 5000 kr och möjlighet till stöd och råd från organisationen.
– Vi har hållit en låg profil och koncentrerat oss på att utveckla tekniken. Därför känns det helt fantastiskt att vårt koncept två gånger med bara några dagars mellanrum nu blivit så här uppmärksammat, säger Johanna Forsman i ett pressmeddelande tidigare idag.
Velodrom var på plats i London under FutureBook-konferensen i förra veckan. Hedersomnämnandet kom på kvällen efter att de fått presentera sig för publik och jury. Som enda representanter från ett icke engelskspråkigt land och i konkurrens av företag som kommit längre i utvecklingen kände de sig som underdogs.
– Tävlingen gick jättebra, säger Johanna. Vi vann inte men var de enda som fick ett hedersomnämnande av juryn, så man kan nog säga att vi blev tvåa. New York-företaget Kadaxis var en mycket värdig vinnare. Trots att vi inte vann så lyfte de fram StoryTourist som ett lovande nytt koncept som de tyckte att det ska bli spännande att få följa i framtiden.
Deltagandet i FutureBook har gett Veldorome och StoryTourist mycket positiv uppmärksamhet framförallt inom bokbranschen och deltagandet betyder mycket berättar Johanna:
– Vi blev till exemplet inbjudna att inspirationsföreläsa på Scandinavian Executive Publishing Meeting i Köpenhamn i förra veckan, säger hon och fortsätter: Bara att få chansen att vara med som ett av fem företag på FutureBooks, Europas största konferens för digital publicering, och pitcha inför förlag som Bonniers och HarperCollins var en spännande möjlighet för oss att visa vilka vi är och vad vi vill.
Foto: Sarah Perfekt
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!