Boktugg har träffat Roland Salemark, ägare till den anrika bokhandeln Wessman & Pettersson som grundades redan 1883.
Hur kom det sig att du fick chans att köpa bokhandeln?
– Bokhandeln drevs av tredje generationen fram till 2005 då ingen i den fjärde generationen ville fortsätta. Jag hade tidigare arbetat som butikschef på en bokhandel i Västerås men kände att det var dags för något nytt. 2005 planerade några vänner till mig en Gotlandssemester och jag tänkte att där har jag aldrig varit så jag följer med. Det roliga var att två veckor innan avfärd fick jag veta att bokhandeln var till salu och att det var bråttom. Bokhandeln hade redan spekulanter som ville köpa. Det blev ett snabbt samtal till dåvarande ägaren Gunnar och två veckor senare köpte jag bokhandeln.
Det låter som att det bara var meningen.
– Ja, jag hade lite andra jobb på gång inom förlag men jag kände att “det här är livet” och jag ångrar det inte en dag, det är så roligt det här. Förra året valde vi även att hoppa av när Bokia och Akademibokhandeln gick ihop, det blev för stort för oss så då valde vi att gå med i JB och det är det bästa vi gjort.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Hur går det med bokförsäljningen?
– Det går kanon, vi ökade förra året och i maj i år ökade vi 15 %. jag tror att det var många inom JB-gruppen som hade en väldigt bra bokförsäljningshöst. Det var många bra titlar som var bokhandelstitlar. Sen är det ju faktiskt att du måste älska dina böcker men du får inte bli blind utan fortfarande tänka kommersiellt.
Vad gör ni för att lyckas med försäljningen?
– Det är så viktigt att ta tillvara på alla möjligheter. Jag kände speciellt att flytta till en ö, då gäller det att ha rätt stora lager och saker hemma. Men samtidigt, när kunder är här så kan de inte gå någon annanstans. Vi arbetar väldigt mycket med aktiviteter tillsammans med författare och passar på när det händer saker. Vi arbetar aktivt under exempelvis Medeltidsveckan. Då har vi ett boktält på plats. Då har vi författare som är med och signerar. Vi försöker helt enkelt att vara med överallt och vi har startat “Bokens dag” med biblioteket och ABF. Vara ute i samhället och skapa relationer är ett vinnande koncept.
Ni har ju både böcker och papper i butiken, hur ser fördelningen ut?
– Omsättningsmässigt ligger det ca 75 % böcker och 25 % papper. Vi har även precis börjat med magasin och tidskrifter, men inte med dagstidningar. Det var en dröm jag haft länge och tänkte att vi testar. Vi har bara haft det en månad men folk är lyriska. Vi ser det som ett fantastiskt komplement.
Vilka titlar har varit era storsäljare under våren och sommaren så här långt?
– Det är ju så klart våra gotlandsdeckare som Anna Jansson och Mari Jungstedt, sedan har det varit Williams Stoner. Sedan har det även varit en hel del Gotlandica, gotlandsböcker.
Kan det bli för många deckare som utspelar sig på ön?
– Nej, det säljer. Jag är helt fascinerad, det är väl det där med igenkänningsfaktorn. Sedan är ju Gotland tacksamt då så många har varit här och känner igen Gotland vilket gör det kul att läsa. Vi säljer ju nästan 1000 ex av en inbunden Mari Jungstedt när den kommer under sommaren. Det är riktigt roligt.
Vad planerar du själv att läsa i sommar?
– Jag vill läsa Stoner, den har jag inte hunnit ännu och sedan en bok som är lite outsider, som också sålt bra. Lena Torndal som är översättaren bor här på Gotland och är jätteduktig. Boken heter “Konsten att höra hjärtslag”.
Hinner du läsa så mycket som du vill?
– Jo, jag och en kollega har läsveckor, en vecka på våren och en på hösten. Då finns ingen tv utan då bara läser vi. Då hinner vi läsa en bok om dagen. Då blir det att man hinner läsa sånt man är nyfiken på och kan hjälpa kunderna bättre.
Du nämde ju lite om signeringar tidigare, men vad tror du är framgånsfaktorerna bakom en lyckad signering?
– Dels så måste du annonsera, vi annonserar hela tiden. Minst tre gånger innan en författare kommer. Och sedan ett bra pris. Jag ser det som marknadsföring av bokhandeln och att bygga författarskap. Vi säger aldrig nej till signeringar. Ibland kan det säljas ett par böcker och ibland fler men det säljs alltid något vid en signering. Men återigen så måste du annonsera, det är jätteviktigt. Folk tycker att det är jätteroligt och är nyfikna på vem som kommer nästa gång. Du måste jobba och tycka det är kul, det räcker inte att bara ställa fram ett bord och några böcker. Du måste fokusera och jobba med det.
Har du någon ytterligare reflektion kring bokbranschen och vad som behövs för att fysisk bokhandel ska utvecklas positivt?
– Det är väl främst att förlagen inte ska ge internetbokhandlarna för stort utrymme. Det jobbiga är att de tar bort bokens värde. Alltså, där har vi en problematik för människor tycker snart att en bok inte får kosta någonting. Det märker vi speciellt på bokrean. En bok som kostar 150 kr på rean, även om det är en fin fackbok är svårsåld.
– Avslutningsvis vill jag bara säga att det går att sälja böcker, det är superroligt. Till alla författare vill jag säga att använd er av bokhandlarna, gillar vi en bok så arbetar vi för att sälja. Behöver inte bara vara de största. Vi vill jobba med att få fram nya författarskap och visa kunderna att det finns så mycket bra böcker. Vi har ju en tipshylla där personalen tipsar om deras favoriter och den tittar kunderna mycket på.
Foto: Simon Hedberg
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.