Akademibokhandeln och Bokus ser tydligt hur tv-serier ger en ökad bokförsäljning, senast med Julia Quinns familjen Bridgerton.
Historiskt sett har populära böcker ofta blivit filmer och tv-serier. De senaste åren har trenden också omvänts – populära filmer och tv-serier ökar populariteten hos de böcker som serierna bygger på och boostar försäljningen, skriver Akademibokhandeln och Bokus.
Den 25 mars hade den nya säsongen av Bridgerton premiär på Netflix. Omedelbart kunde Akademibokhandeln och Bokus notera en ökning i försäljning av böckerna, skrivna av Julia Quinn. På drygt en vecka mer än fördubblades försäljningen. (I serien finns bland annat titlarna En oväntad förälskelse och En annorlunda allians.)
Trenden har blivit starkare de senaste åren och ses på serier i olika genrer. The Witcher, som hade premiär första gången 2019, har lett till flera bokförsäljningstoppar både vid seriesläpp och när trailers släppts. Vid lanseringen av andra säsongen julen 2021 tredubblades försäljningen av The Witcher-böckerna av Andrzej Sapkowski (som finns översatta till svenska, bland annat Ovädrens tid och Damen i sjön).
Den danska serien Kastanjemannen ledde även den till en tredubblad försäljning av boken som serien tv-serien bygger på (Kastanjemannen av Søren Sveistrup) mellan september och oktober förra året. Och serien Shadow and Bone resulterade i en 500-procentig ökning i försäljningen av de böckerna från att serien lanserades (I ljusets makt och Högt spel av Leigh Bardugo).
– Det är otroligt spännande att olika medier förstärker varandra på det här sättet. Det verkar som att många vill ta del av berättelser – till och med samma berättelse – på flera olika sätt, eftersom det är olika upplevelser att se en serie eller läsa en bok, säger Anna Austin, kategorichef böcker, Bokusgruppen, i ett pressmeddelande.