Adlibris kräver fortfarande att nystartade förlag anlitar Förlagssystem eller Stjärndistribution. Det visar mejl från inköpsavdelningen. Samtidigt förnekar Adlibris att så ska vara fallet och lovar att förtydliga kravbilden för förlag med egen distribution.
Boktugg avslöjade i somras att Adlibris valt att kasta ut alla förlag som inte skrev på avtal med någon av deras godkända distributörer. Utan att faktiskt presentera en lista på vilka som var godkända.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Efterhand ökade kritiken, inte minst efter att NOFF skrivit en debattartikel. Dessutom vaknade biblioteken då Adlibris vunnit upphandlingen och levererar de allra flesta böcker till bibliotek i Sverige.
Adlibris backade och lovade att inga förlags böcker skulle försvinna ur sortimentet och att de som inte ville anlita extern distributör skulle kunna fortsätta sköta det själva.
Men det var en sanning med modifikation visar det sig. Under hösten har flera förlag hört av sig till Boktugg och menar att Adlibris fortfarande ställer krav på att de anlitar en distributör och inte alls accepterar egen distribution.
Nya förlag kan inte få avtal
Boktugg har tagit del av ett mejl till ett nystartat förlag som efter att ha lagt upp böckerna i Bokinfo kontaktat Adlibris och undrat varför inte deras första bok dykt upp hos Adlibris – när den fanns hos Bokus.
Adlibris inköpsavdelning svarar förlaget i ett mejl:
”För att boken/böckerna ska komma in i vårt sortiment så ser vi gärna att du går via en distributör då vi inte har möjlighet att koppla på nya avtal för enskilda förlag.
De distributörer vi samarbetar med är Förlagssystem och Stjärndistribution. Om du registrerar din bok/böcker där så kommer de automatiskt att komma in i vårt sortiment.”
Det här är anmärkningsvärt på flera sätt. Adlibris har glömt att lista Speed Logistics (tidigare Samdistribution) som ändå är en rätt stor distributör idag, även om det främst är större förlag som anlitar dem. (Publit erbjuder ju även lagerlösning i samarbete med Speed). Men framför allt formuleringen ”inte har möjlighet att koppla på nya avtal för enskilda förlag”.
Redan i somras ställde Boktugg frågan varför Adlibris inte övervägt att erbjuda en bra lösning även för små förlag som väljer att sköta sin egen distribution, exempelvis genom att ange en längre leveranstid på dessa titlar samt enbart stänga av dem som faktiskt inte lever upp till kraven istället för att stänga av alla utan urskiljning. Vi ställer den igen nu.
– Vi är mitt uppe i processen att jobba igenom en tydligare kravbild för de förlag som inte väljer att ha sina böcker hos distributör men är inte riktigt klara med den ännu. Så snart vi är klara kommer vi att kommunicera det direkt med berörda förlag, säger Ellinor Ring, Affärsutvecklingschef på Adlibris, till Boktugg.
Vi har även fått signaler från förlag som sålt via Adlibris i åratal och som tackat nej till Sdist-alternativet och nu fått sina titlar bortplockade.
– När det gäller de signaler du fått från förlag om att vi har plockat bort de som inte valt Stjärndistribution så stämmer det inte. Det måste vara något annat som ligger bakom så du får väldigt gärna hänvisa dem till oss så tittar vi på det tillsammans med förlagen.
Är det korrekt att ni inte ansluter nya förlag utan endast de förlag som tidigare varit leverantörer hos er?
– Vi hänvisar i första hand nya förlag till de duktiga externa distributörer som finns. Parallellt pågår arbetet med en tydligare kravbild för samarbetet med de förlag som önskar hantera sin egen distribution, vi vet att det är många intressenter som påverkas av detta och är måna om att jobba igenom det noggrant. Vi kommer kommunicera till berörda förlag så snart arbetet är klart men förlag är självklart välkomna att höra av sig till oss under tiden med frågor eller funderingar, säger Ellinor Ring.
Hur säkerställer ni att bibliotek kan köpa in titlar från dessa nya förlag, eller hänvisar ni då bara till andra leverantörer?
– För biblioteken som vi har avtal med, har vi sedan länge väl inarbetade processer för att hantera litteratur som inte finns i vårt ordinarie sortiment. Biblioteken kontaktar oss om det är en bok som inte finns i vårt sortiment genom att göra bokförfrågningar via ett formulär i vår portal eller via e-mail till vår kundservice och vi hanterar alla inkommande förfrågningar, säger Ellinor Ring och tillägger:
– Då ingen aktör på marknaden är heltäckande har upphandlarna och biblioteken konstruerat upphandlingarna efter det. Ofta är avtalen rangordnade och då kan kunden välja att gå till nästa leverantör i rangordningen. Andra avtal reglerar det genom att i det fall leverantören inte har boken i sitt ordinarie sortiment så är kunden fri att beställa från valfri leverantör om de hittar boken hos någon annan.
Egenutgivare bojkottar Adlibris
Små nystartade förlag väljer just nu olika vägar. En del kapitulerar och tecknar avtal med Stjärndistribution eller Förlagssystem eftersom de inte vågar stå utanför Adlibris. Andra tar strid och uppmanar aktivt sina kunder att handla hos Bokus och bojkotta Adlibris.
– Jag tycker det är för dåligt. Monopolfasoner. Vi har ett annat företag i familjen med lager. Vi skickar andra varor i en helt annan bransch till återförsäljare runtom i Sverige med DHL och Postnord varje dag. Jag har mina böcker på vårt lager och jag är helt säker på att jag kan göra ett bättre jobb än alla distributörer. Men Adlibris är inte intresserade, de vill väl helst att alla böcker ska finnas hos en enda distributör, säger en egenutgivare som väljer att alltid länka till Bokus när hen skriver om sin första bok på Facebook.
Men samtidigt går det inte att blunda för att det är en stor nackdel att inte finnas hos Sveriges största nätbokhandel.
– Det kommer alltid frågan – varför kan jag inte köpa den hos Adlibris? Dessutom vet jag inte hur många som går in och söker efter boken på Adlibris och ger upp när de inte hittar den.
Boktuggs analys: Det är oerhört märkligt att Adlibris inte verkar ta frågan på allvar. Det har gått minst åtta månader sedan beslutet fattades och ett halvår sedan debatten rasade. Ändå har de inte lyckats skapa en kravspecifikation för förlag som vill sköta distributionen själva. Kanske dags att ägna det en heldag på inköpsavdelningen? För Bonnierkoncernen är det direkt pinsamt att Adlibris inte klarar av det som Bokus gör. Det drabbar små oberoende förlag, egenutgivare och traditionella. Men framför allt drabbar det kunderna som får ett sämre sortiment.
I ärlighetens namn ska påpekas att det inte bara är Adlibris som utesluter vissa förlags titlar. Flera mindre nätbokhandlare, men även svenska Amazon, erbjuder endast böcker från de tre stora distributörerna. En del av dessa saknar även titlar från Vulkan, BoD och Publit.
Men vi har vissa förväntningar på marknadsledaren. Adlibris om någon bör ha ett fullvärdigt sortiment av svenska böcker.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!