🎧 Ljudbokskamp – Boktuggs nyhetsbrev #364

Ljudbok vs pappersbok. Illustration: iStock.

Strategival: Vi befinner oss i spĂ€nnande och skrĂ€mmande tider. Och nu pratar jag enbart om bokmarknaden, inte vĂ„r omvĂ€rld. SkĂ€rmar, hörlurar och papper Ă€r numera tre vĂ€gar till mottagaren av en bok. Eller ska vi sĂ€ga berĂ€ttelse? Men alla böcker Ă€r inte berĂ€ttelser, en del Ă€r samlad fakta eller nĂ€stan mer av konstnĂ€rliga uttryck.

I alla tider har dock berÀttelser varit det som fÀngslat oss mÀnniskor, redan lÄngt innan det fanns text för att förmedla dem. DÀrför Àr det intressant att följa de berÀttelser som nu skapas om ljudboksfenomenet. En del uppfattar ljudboken som ett hot eftersom den omöjliggör den komplexitet som en text kan förmedla. En lyssnare stÀller andra krav. Andra ser det som en möjlighet eftersom alla de som av olika anledningar inte tar till sig textböcker plötsligt kan tillgodogöra sig boken via hörlurar.

Inom mediabranschen pÄgÄr just nu ett liknande strategival mellan annonsfinansiering och lÀsarfinansiering. Sportsajten The Athletic sÄldes nyligen till NY Times för astronomiska 550 miljoner dollar. Deras innehÄll ligger helt bakom betalvÀgg. I den andra Ànden finns The Guardian som förlitar sig pÄ annonser i kombination med donationer, helt utan betalvÀgg.

PĂ„ Boktugg har vi experimenterat med det mesta. HjĂ€rtat sĂ€ger “inga betalvĂ€ggar”, men samtidigt sĂ„ sĂ€ger erfarenheten att utan betalvĂ€gg Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ betalt för innehĂ„ll. Under 2022 lĂ€r vi fortsĂ€tta experimentera för att hitta en balans mellan annons och prenumeration samt mellan betalvĂ€gg och frivilliga donationer.

Med det önskar vi en skön vecka!

/Sölve & vÀnnerna pÄ Boktugg

Aktuella erbjudanden (sponsrade lÀnkar)
Bokus: Pocketfrossa 2 för 99 kr
Adlibris: Upp till 25 % rabatt pĂ„ nya hĂ€lsoböcker!
Bestories.se: VĂ„rens alla boknyheter hittar du hos Bestories.
Akademibokhandeln: Som medlem i Akademibokhandelns VĂ€nner kan du varje mĂ„nad ta del av fina vĂ€npriser pĂ„ mĂ€ngder av böcker och andra varor.


DAGENS ETTA

Är ljudboken en snĂ€ll eller ond drake? Illustration: iStock.

Streamingkrigen – ljudboken ett monster eller en snĂ€ll drake? 

Kommer ljudboken att utarma författarnas ekonomi och litteraturens vĂ€rde? Eller Ă€r det bara ytterligare ett format – eller rentav bokens rĂ€ddning i en digital vĂ€rld?

I en serie artiklar under helgen har Dagens Nyheter försökt belysa olika sidor av ljudboksdiskussionen. Det kÀndes dock mycket som en trött upprepning och att vi egentligen inte blev sÄ mycket klokare.

Först intervjuades hela 22 författare (varav 14 citeras i artikeln) som (enligt ingressen) fick “berĂ€tta om oron för vad ljudböckernas nya dominans innebĂ€r för deras skrivande och inkomster”. Vinkeln klar med andra ord?

Författarna hade en blandad syn pÄ ljudböcker. En del kloka insikter och andra mer obegripliga. NÄgra uttryckte att de inte Àr intresserade av att förÀndra sitt sÀtt att skriva för att deras böcker ska passa som ljudböcker, medan andra menade att en bra text inte krÀver anpassning för att bli en bra ljudbok.

Mest överraskande var Ă€ndĂ„ urvalet av författare. Ingen av de intervjuade finns (vad jag kunde hitta) med bland de mest lyssnade hos Storytel, Bookbeat och Nextory under förra Ă„ret. Med andra ord har DN inte intervjuat nĂ„gon av de författare som tillhör vinnarna. (Även om exempelvis Mats Strandberg och Malin Persson Giolito har böcker som definitivt lyssnats flitigt). NĂ„gon av de intervjuade har inte ens nĂ„gon ljudbok alls hos Storytel.

SÄ vad Àr sanningen? Sant Àr att ersÀttningen för en ljudbok (eller ebok) som konsumeras (ursÀkta) via en streamingtjÀnst Àr lÀgre Àn för en pappersbok. Men den har samtidigt en lÀngre livslÀngd. Och precis som med bokreor och bokklubbar leder lÀgre pris till högre konsumtion (ursÀkta igen).

Samtidigt gÄr det inte att jÀmföra rakt av mellan tvÄ olika format. Vem hade dÄ accepterat att det ges ut pocketböcker? DÀr författaren bara fÄr en brÄkdel sÄ mycket betalt som för en inbunden bok. Och vem skulle acceptera att böcker sÀljs pÄ bokrea eller via bokklubbar nÀr det ger sÀmre ersÀttning? Svaret Àr förstÄs att det Ätminstone delvis kompenseras av en ökad försÀljning.

DÀrmed inte sagt att alla författare blir vinnare om Àven lÀsning flyttar över till prenumerationstjÀnsterna och faktiskt nÄr en punkt dÀr det pÄverkar den fysiska bokförsÀljningen negativt. Men mÄnga av de som drabbas Àr författare som inte ens med pappersböckerna kunnat leva pÄ bokförsÀljning.

– Skriver man genrelitteratur dĂ€r lĂ€sekretsen mest finns i ljud mĂ„ste man ju förhĂ„lla sig till det om man vill nĂ„ ut brett. För en annan författare kan det viktigaste vara att bli lĂ€st av kritiker och en bildad allmĂ€nhet. Att deras skrivprocesser kan se olika ut tycker jag lĂ„ter rĂ€tt logiskt, sĂ€ger HĂ„kan Bravinger, litterĂ€r chef pĂ„ Norstedts (som Ă€gs av Storytel) till DN i en uppföljande artikel.

Han kommenterar Àven de lÀgre ersÀttningarna för digitala böcker jÀmfört med fysiska och att förlagen gör för lite för att öka dessa. Han kÀnner inte igen bilden.

– Nej, vi jobbar alltid för att fĂ„ upp ersĂ€ttningarna. Det Ă€r sant att intĂ€kterna Ă€r lĂ€gre per sĂ„ld eller lyssnad bok Ă€n för fysiska inbundna böcker. Men ser vi historiskt har bĂ„de förlag och författare under lĂ„ng tid gĂ„tt med pĂ„ lĂ€gre ersĂ€ttningar för exempelvis bokklubbsförsĂ€ljning och pocket, sĂ„ helt nytt Ă€r det inte, sĂ€ger Bravinger till DN.

RÀkna med att debatten kommer att fortsÀtta under vÄren. En sak som det troligen kommer att leda till Àr att prenumerationstjÀnsterna ser till att införa olika typer av begrÀnsningar i sina tjÀnster pÄ de billigare abonnemangsalternativen för att ha utrymme till högre timpeng till förlagen. Och författarna kommer i sin tur att pressa pÄ för att höja royaltynivÄn pÄ digitala böcker jÀmfört med de fysiska.



ANNONS



UPPSNAPPAT

💰 Förlagsköp. PĂ„ fredagseftermiddagen meddelade Hoi förlag att man köpt Tallbergs förlag och att Marcus Tallberg kommer att driva det vidare som ett imprint till Hoi. Tallbergs förlag Ă€r nischat pĂ„ HBTQ- liksom minoritetsfrĂ„gor.

📙 Boktips. I handboken Ta paus nu berĂ€ttar Helen Johnsson om sin egen resa frĂ„n destruktivitet och depression till livslust och ny riktning. LĂ€s intervju. *

NyPodd. SkĂ„despelaren, komikern och författaren Mia SkĂ€ringer startar en ny podcast tillsammans med skĂ„despelaren Hampus Nessvold, rapporterar Aftonbladet.

📗 Boktips. Travel hacks för soloresenĂ€rer. Det Ă€r vad Charlotte Lundquist skriver om i sin handbok SĂ„ lyckas du med att vĂ„ga resa solo. HĂ€r kan du lĂ€sa intervju med författaren.*

🏆 MoaPris. Författaren Vibeke Olsson tilldelas Moa-priset. I motiveringen stĂ„r att ”hennes romansvit om Bricken pĂ„ sĂ„gverket Svartviken utanför Sundsvall visar pĂ„ det kristna gemenskapsidealets betydelse för arbetarrörelsens framvĂ€xt och Folkhemmets födelse”.

* sponsrade inlÀgg


KORSORD & QUIZ

đŸ§© Varje vecka lĂ€gger vi upp ett nytt Litteraturkryss och med ojĂ€mna mellanrum nya quizzar dĂ€r du kan testa dina kunskaper. För Insider- och Supporter Flex-prenumeranter.


VILSE I NYHETERNA

Ibland blir intressanta och lÀsvÀrda nyheter liggande för att vi inte hinner göra en rewrite. HÀr Àr ett uppsamlingsheat.

đŸȘ DyraBöcker. Konsumentpriserna stiger pĂ„ mĂ„nga varor, inte bara el. Bokpriserna i Danmark under december 2021 var 5,3 % högre Ă€n november 2021 som var den nĂ€st dyraste mĂ„naden att handla böcker. (Bogmarkedet)

⚖ För(tals)undersökning. Nu inleder Ă„klagare en förundersökning av Netflix-serien ”Den osannolika mördaren” (som Ă€r baserad pĂ„ boken Den osannolika mördaren av Thomas Pettersson). Utpekandet av en avliden person (som Palmes mördare) kan utgöra förtal, enligt kammarĂ„klagare Zilla Hirsch som bekrĂ€ftar uppgifterna för Dagens ETC.

🍿 Multimedia. Harlequin har lanserat Harlequin Plus som ger abonnenter tillgĂ„ng till bokpaket (upp till sex böcker per mĂ„nad), eböcker (nya titlar varje mĂ„nad), filmer och spel. Allt med inriktning pĂ„ lĂ€sare av romance. Priset 14,99 dollar/mĂ„nad. ÅterstĂ„r att se om det dyker upp i Sverige i framtiden? (The Bookseller)

đŸŒ± Debutanter. Årets mest spĂ€nnande debutanter i Storbritannien? Det kĂ€nns konstigt att utropa 2022 Ă„rs i januari, men det Ă€r just vad The Guardian ger sig pĂ„ nĂ€r de intervjuar tio romandebutanter som de tror pĂ„ under Ă„ret. Åtminstone en av dem, Bonnie Garmus (Lektioner i kemi – i maj), kommer i svensk översĂ€ttning. Åtta av tio författare Ă€r kvinnor.

📈 TyskÖkning. BokförsĂ€ljningen i Tyskland ökade med 3,2 procent under 2021, jĂ€mfört med 2020. Även jĂ€mfört med 2019 Ă€r det en ökning, med 0,8 procent. Barn- och ungdomsböcker ökade 9,4 % (jĂ€mfört med 2019), fiction 4,2 % och nonfiction 1,6 %. Förlorare? Reseböcker -26,4 %. (Publishing Perspectives)


BOKTUGG SUPPORTER

💳 Boktugg.se och det hĂ€r nyhetsbrevet Ă€r gratis. Uppskattar du oss, köp gĂ€rna stödprenumerationen Supporter Flex. Du bestĂ€mmer priset, frĂ„n 15 kr/mĂ„nad eller frĂ„n 150 kr/Ă„r.  
Det gĂ„r Ă€ven att swisha eller betala engĂ„ngsbelopp.


FÖRRA VECKANS RUBRIKER

Under 2022 gÄr Adam Dahlin in som ny delÀgare och tilltrÀder som förlagchef pÄ bokförlaget The Book Affair.

Förlagsköp och förlagsbyte 

Ännu en vecka har passerat av 2022 och vi Ă€r halvvĂ€gs genom januari. Förlagsköp, förlagsbyte och Ă„rstopplistor tillhör rubrikerna vi minns.

Hoi Förlag expanderar genom att köpa ett litet förlag. Men bland det mest lÀsta förra veckan var topplistorna för förra Äret och David Lagercrantz medverkan i StjÀrnorna pÄ slottet. Och givetvis The Book Affairs vÀrvning. HÀr Àr rubrikerna:


Vill du ha Boktuggs nyhetsbrev direkt i din inbox? Prenumerera gratis.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren Àr journalist sedan 30 Är tillbaka och författare till mer Àn tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla vĂ„ra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka hĂ€r för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Sten Velander med en ny humoristisk spÀnningsroman

Henry har accepterat att tiden som bÄrhusansvarig Àr över. Rastlösheten Àr pÄtaglig och han Àr redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda kÀnns som en trygghet och dÄ Àr valet av sysselsÀttning sjÀlvklart.