En ny undersökning genomförd av Svensk biblioteksförening visar att folkbiblioteken tar stort ansvar för digitalt utanförskap.
I rapporten Bibliotek som medborgarkontor? har Svensk biblioteksförening undersökt i vilken utsträckning folkbibliotek fungerar som medborgarkontor och om de i så fall har ett uttalat uppdrag i frågan från huvudmannen.
Rapporten visar bland annat att:
- Två av tre erbjuder drop-in-hjälp med teknik och nästan alla hjälper till med användarnas egen tekniska utrustning
- Hälften hjälper till med andra aktörers digitala tjänster
- Vart femte bibliotek hjälper till med att förstå och översätta myndighetsbeslut
- Hälften uppger att de saknar tillräckliga resurser för att kunna ge den service som kommuninvånarna efterfrågar.
Svensk biblioteksförening skriver i ett pressmeddelande att det är tydligt att huvudmännen måste komma fram till vilken service folkbiblioteket ska erbjuda och hur det kan förmedlas till medborgarna, vem som ska ansvara för att möta vilka behov och hur det kan samordnas i kommunen och hur samverkan mellan olika aktörer kan förbättras.
– Huvudmännen måste se till att folkbiblioteken har rätt uppdrag och rätt resurser kopplade till det uppdraget. Ska biblioteket arbeta med medborgar- och samhällsinformation ska det vara via ett uppdrag och inte för att alla andra aktörer tappar den bollen, säger Karin Linder, generalsekreterare på Svensk biblioteksförening.
Här finns hela rapporten Bibliotek som medborgarkontor?.