Storytel presenterar utfallet för Q3-2021 och lite mer konkreta siffror än konkurrenterna. 1,724 miljoner abonnenter och 583 Mkr i streamingintäkter. Men vi väntar fortfarande på hockeyklubbans spets.
Igår, faktiskt exakt samma minut (!) gick Nextory och Bookbeat ut med sina tillväxtsiffror för det tredje kvartalet respektive de första nio månaderna. Ett litet smakprov kan man kalla dem. Eftersom ingen av dem är börsnoterade finns inga krav på kvartalsrapporter.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Det finns det däremot på Storytel. Men dagens siffror är ingen fullständig kvartalsrapport utan istället en redovisning av utfallet för Q3 samt en prognos för Q4. Så låt oss titta på Storytels siffror.
- Totala streamingintäkter för Q3 blev 583 Mkr (jmf 545 Mkr Q2 och 490 Mkr Q3-2020)
- Betalande abo totalt för Q3 blev 1,724 milj (jmf 1,627 milj Q2 och 1,36 milj Q3-2020)
- ARPU (snittintäkt per abo) för Q3 blev 113 kr (jmf 112 kr Q2 och 120 kr Q3-2020)
“Det genomsnittliga antalet betalande abonnenter i Norden under tredje kvartalet 2021 uppgick till 1 024 000, vilket motsvarar en årlig ökning på 122 000 abonnenter jämfört med tredje kvartalet 2020, och innebär att cirka 5 procent av Nordens vuxna befolkning idag har ett Storytel-abonnemang”, skriver Storytel i ett pressmeddelande.
– I juli passerade Storytel ytterligare en milstolpe när vi noterade över en miljon nordiska abonnenter. Men trots en mycket stark tillväxt i Norden under första halvåret 2021 har vi sett ett minskat inflöde av nya kunder under september, en trend vi sett även tidigare år och som vi bedömer kan hänföras till säsongsvariationer, säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel, i samma pressmeddelande.
Men för investerare och planerna på världsherravälde är det viktigare vad som händer utomlands. Här kan man konstatera att antal betalande abonnenter utanför Norden växte med 53 procent jämfört med det tredje kvartalet 2020 och uppgick till 700 000 abonnenter, vilket överträffade prognosen och motsvarar en årlig ökning på 241 700 betalande abonnenter.
Kunderna utanför Norden betalar dock fortfarande mycket mindre (ARPU 65 kr jämfört med 146 kr i Norden).
– Utanför Norden har Storytel sett en stor kundtillströmning i bland annat Indien och till vårt språkbegränsade abonnemang Select, som är en bidragande faktor till att vi överträffar abonnentprognosen och ett tydligt kvitto på att Storytels lokala produktanpassningar vinner momentum. Även marknader där vi ökat våra marknadsinvesteringar, som till exempel Polen, har resulterat i en accelererad tillväxt. Det sporrar oss i vår strategi att öka marknadsföringsinvesteringarna på våra redan starka marknader, i enlighet med vad som tidigare kommunicerats och vilket vi kommer fortsätta att göra under fjärde kvartalet, säger Jonas Tellander.
Fortfarande en stadig tillväxt, det finns mer att ta i Norden helt uppenbart. Det är väl inte orimligt att 20 procent av hushållen har ett ljudboksabonnemang om några år och att Storytel kan ha hälften av den marknaden?
Men det är naturligtvis resten av världen som blir avgörande för Storytel. Där väntar investerarna fortfarande på “hockeyklubbans blad”, den punkt där tillväxten tar fart och man inte “bara” adderar 56 700 abonnenter på tre månader utan hundratusentals eller till och med miljoner nya kunder. Vilket är fullt möjligt för ett bolag som finns i exempelvis Indien och Brasilien.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.