Tävling på Facebook – det här får du inte kräva av tävlande

facebook tävling regler
Får man kräva att deltagare taggar, gillar och delar en tävling på Facebook? Bild: iStock.

Nästan varje dag dyker de upp i flödet. Tävlingarna som bryter mot Facebooks riktlinjer. Hur farligt är det att uppmana folk att gilla, dela, tagga inlägg?

Två (maskerade) exempel ur mitt flöde de senaste dagarna:

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

”Nu lottar vi ut denna [stoppa in valfri produkt]! Gilla och dela inlägget, samt tagga en vän för att ha chans att vinna!”

”Nu har du chansen att vinna [stoppa in valfri produkt]! Tävla genom att följa [företagsnamn] på Facebook och tagga en kompis och kommentera …”

Både stora och små förlag liksom återförsäljare faller i fällan och skapar tävlingar som bryter mot Facebooks regler. En anledning till detta är förstås att det är svårt att läsa sig till vad som faktiskt gäller. Det finns ingen svensk sida på Facebook som tydligt förklarar vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet – det närmsta vi kommer är denna.

Dessutom har Facebook inte samma regler som Facebookägda Instagram.

Hur skapar man då en tävling som lever upp till Facebooks regler? Detta är vad vi kunnat utröna genom att läsa en rad olika experters tolkningar av de användarvillkor som alla Facebookanvändare skrivit på. Dem har du väl läst? Nej, det är det inte många av oss som har gjort.

Varför ska man bry sig om reglerna för tävlingar på Facebook när ingen annan verkar göra det? Ja, det enkla svaret är att i värsta fall kan Facebook stänga av ditt konto. Och om det är ditt förlag, din bokhandel eller ditt författarskap så kan din sida med alla inlägg och följare ryka. Nu verkar det vara ovanligt, men vem vet när Facebook slår till? En konkurrent eller en besviken tävlingsdeltagare kan anmäla inlägget och plötsligt spärras eller begränsas ditt konto.

Tävlingsregler: Några experter råder dig att skapa en landningssida (utanför Facebook) för tävlingen där du kan lägga tävlingsregler eftersom dessa måste innehålla en hel del information om vad som krävs för att delta, hur länge tävlingen pågår, vilka som får delta, hur vinnare utses och vad vinsterna består av. Du bör även förtydliga att för tävlingar i Sverige gäller fortfarande att vinnare kan bli skyldiga att betala en vinstskatt.

Friskrivning: Du ska enligt konstens regler redan i inlägget skriva att tävlingen inte är associerad med Facebook på något sätt. Finstilt i amerikansk stil.

Godkända tävlingstyper: Det är tillåtet med tävlingar där slumpen avgör liksom tävlingar där en jury utser vinnare. Däremot är det inte tillåtet med lotterier där någon måste köpa en lottsedel (eller någon annan produkt) för att vinna. (För övrigt så krävs en spellicens för att anordna lotterier mot betalning, enligt svensk lag.)

Engagemangskrav: Vi har alla sett tävlingar där du uppmanas att dela inlägget för att tävla. Men det är uttryckligen förbjudet i Facebooks regelverk. Faktum är att du inte får kräva några aktiviteter på Facebooks plattform av den som vill delta i tävlingen. Inte kräva att de gillar inlägget eller din sida. Och absolut inte kräva att du taggar en vän. Du får inte ens uppmana till det. Det finns ett kryphål i form av att ha tävlingen utanför Facebook, på en tävlingssida, och be om exempelvis delningar där. Men som alla vet är det en högre tröskel. Bästa metoden är att ha tävlingar som folk delar för att de gillar den eller priserna.

Ej på privat profil: Du får inte arrangera tävlingar på din privata Facebookprofil. Och som du säkert vet så är det inte tillåtet att ha mer än ett konto, ett förlag eller en författare kan ha sidor eller grupper men inte ett konto. Så om du delar en tävling på ett konto/profil som du använder för ditt författarskap bryter du dubbelt mot reglerna.

Användningsrätt: Om du uppmanar tävlingsdeltagarna att skicka in texter eller bilder som tävlingsbidrag, se till att de genom sitt deltagande ger dig rätt att använda dessa. Detta bör stå i tävlingsreglerna. Så att du i efterhand kan publicera vinnande bidrag på er Facebooksida eller hemsida utan att bryta mot upphovsrätten. Risken är liten, men om du ska vara lika försiktig som Facebook själva så …

På egen risk: Facebook är också tydliga med att de inte tar ansvar för om du bryter mot några lagar. Du arrangerar tävlingar på Facebook på egen risk.

Mycket att tänka på när det gäller tävlingar på Facebook. Men hur är det med Instagram (som numera ägs av Facebook) då? Jo, till skillnad från Facebook finns inget förbud mot att uppmana folk att ”dela” tävlingen eller ”tagga” vänner i kommentarsfältet.

Eftersom Facebook numera integrerat Instagram i Business-verktyget är det värt att tänka på just detta. Om du ska köra tävlingen på både Instagram och Facebook kan det ställa till problem. Då kanske du ska göra det till två olika tävlingar – med egna tävlingsregler. Eller använda en extern tävlingssida.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,