Akademibokhandeln ser en försäljningsökning av ett antal böcker kopplade till #BookTok, virala boktips på sociala medie-plattformen TikTok.
Tack vare BookTok har Akademibokhandeln sett en ökning bland försäljningen av ett antal titlar inom de engelska kategorierna Fiction/Classics och Young adult. Bland annat Akademibokhandelns flaggskeppsbutik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm vittnar om att ungdomar återvänt till butiken. Även på akademibokhandeln.se noteras samma trend.
Bland böcker med ökad efterfrågan tack vare BookTok nämner Akademibokhandeln bland annat Madeline Millers böcker The Song Of Achilles och Circe, Casey McQuiston – Red, White & Royal Blue, Colleen Hoover – It Ends With Us, E.Lockhart – We Were Liars, Adam Silvera – They Both Die At The End, Taylor Jenkins Reid – The Seven Husbands of Evelyn Hugo, V.ESchwab – The Invisible Life Of Addie LaRue samt flera YA-författarskap som Sarah J Maas och Leigh Bardugo.
Några av titlarna är nyare, medan exempelvis The Song of Achilles gavs ut redan 2012.
Flera av böckerna är översatta till svenska, däribland Rött, vitt och kungligt blått och Kirke. Men enligt Anna Austin, Kategorichef Böcker på Akademibokhandeln & Bokus, är det främst de engelska originaltitlarna som har fått ökad efterfrågan.
Kan ni se en generell trend att unga läser mer på originalspråk?
– Aningen oklart om vi kan tala om en generell trend men eftersom det är de engelska utgåvorna som främst lyfts i BookTok så är det naturligt dessa som nu snurrar mest i detta sammanhang, säger Anna.
Kommer ni att ta in fler engelska YA-titlar framöver för att möta efterfrågan?
– Vi jobbar hela tiden med att vässa vårt sortiment för att ha ett så attraktivt och aktuellt kunderbjudande som möjligt. Vissa YA-tunga butiker som Mäster Samuelsgatan har redan börjat bredda detta sortiment, säger Anna Austin.