Efter en lyckad Bokmässa packade förläggaren Anders Nyman två pallar: en med mässmaterial och böcker till kontoret i Helsingborg och en med böcker till Förlagssystem. Postnord skulle hämta båda men slarvade bort den ena. Förlaget uppskattar förlusten till minst 30 000 kronor och Postnord vill inte ersätta dem.
– Postnord hävdar att de inte plockat upp pallen och därför inte är skyldiga att ersätta mig. I morse (27:e oktober) fick jag meddelande om att Postnord lägger ner reklammationsärendet eftersom pallen aldrig har överlämnats till dem. Trots att de bevisligen tog med sig och levererade den andra pallen som stod bredvid i montern, suckar Anders Nyman.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Det skickas tusentals böcker i retur efter Bokmässan från de hundratals utställarna. Alla som ställt ut känner igen sig när det gäller att packa böcker på pallar på söndagskvällen.
Anders Nyman på Whip Media packade en pall till Förlagssystem med böcker. Men så hade han också en del PoD-böcker som tryckts upp enbart för mässan och de överblivna böckerna skulle användas till recensionsexemplar och därför skulle till kontoret i Helsingborg.
– Vi övervägde huruvida vi skulle få in dem i bilen som gick ner till Helsingborg, men kom efter moget övervägande fram till att vi lika gärna kunde skicka allting med Postnord så slapp vi använda skohorn. Vi hade ju redan en annan pall som skulle till Förlagssystem, berättar Anders.
– Alltså packades två pallar med olika innehåll och olika mottagare. På den saknade pallen låg även delar av montern, så den är vi också av med om inte pallen kommer tillrätta.
Pallarna skulle ha hämtats upp den 28 sept enligt mässan, så när fredagen (30:e) kom började Anders eftersöka den.
– Då framgick det via Postnords kollinummersök att den inte ens blivit överlämnad till Posten ännu vilket jag tyckte lät väldigt underligt. Det var då jag började forska i det hela. Det framkom rätt snabbt att Förlagssystem fått sin pall, så Postnord hade ju uppenbarligen varit och hämtat pallar, men den som skulle till Helsingborg var som bortblåst.
Det har blivit ett antal samtal till Postnord för att dels reda ut hur saker och ting fungerar och dels försöka få Postnord att förstå sammanhanget.
– Jag ville att få dem att inse varför det är så viktigt för oss att få tag i den där pallen. Som litet förlag är vi inte experter på logistik, det anlitar vi andra för och har därför väldigt lite erfarenhet för rutiner i dessa sammanhang.
Hur har de inblandade hanterat ärendet?
– Svenska Mässan svor sig fria direkt och verkade inte speciellt angelägna om att hjälpa mig hitta pallen. De hänvisade bara till sin underleveantör 247 Logistics som hanterar all utgående gods från mässan. Kontakten med 247 Logistics har varit suverän. De har varit hjälpsamma och försökt att bistå med deras story om vad som hänt mm. samt även mejlat mig information och kopior på fraktsedeln med signatur från föraren som hämtat godset från Postnord.
– Postnord har varit under all kritik. Först tog det tre samtal för att ens komma fram till att pallen saknades. Man ville alltså först hävda att den glömts att plockas upp bara så man skickade bil efter bil för att hämta den, men varje gång jag ringde upp igen (och det gick ju några dagar emellan) var det som att de inte visste om att de vid slutligen tre tillfällen försökt hämta pallen.
Till sist fick Anders dem att kontakta honom vid upphämtning, så en chaufför ringde och berättade att han nu stod i terminalen hos 247 och att pallen inte fanns där så han kunde inte hämta den.
– Först då insåg Postnord att ärendet skulle reklameras. När jag efter en vecka inte hört ifrån dem i reklammationsärendet kontaktade jag Postnord igen och fick då besked att en handläggare skulle ringa mig så snart de plockade upp ärendet vilket kunde ta ytterligare en till två veckor.
– Och till slut i går ringde en kille (26 oktober) och sa att han eventuellt hade hittade den, men det visade sig inte alls stämma med vare sig kollinummer eller innehåll. Då skulle han fortsätta att leta.
Dråpslaget kom idag på torsdagen den 27 oktober, en månad efter att Postnord skulle ha hämtat pallen.
– I morse fick jag meddelande om att Postnord lägger ner reklammationsärendet eftersom pallen aldrig har överlämnats till dem…
Har du fått något erbjudande om kompensation?
– Absolut inte, tvärtom. Postnord hänvisar ju till att de inte plockat upp pallen fortfarande och därför inte kan vara skyldiga att ersätta mig för något.
Det riskerar att bli en rejäl smäll ekonomiskt för Anders och förlaget.
– Tittar man på produktionsvärdet ligger vi gissningsvis på ca 30 000 kr. Försäljningsvärdet hamnar på runt 120 000 kr. Jag tog mig aldrig tid att inventera hela pallen i detalj, eftersom vi bara snabbt ville plocka ihop montern och bege oss hem igen. Så här i efterhand är det en läxa vi tar med oss till nästa mässa.
– Nu har jag blivit tvungen att beställa ännu fler av de aktuella PoD-böckerna från Publit, vilket ju inte var tanken från början, så om pallen någon gång dyker upp så kommer vi få ett överlager med böcker som vi inte har en vettig säljkanal för.
Postnord har inte gjort något för att hjälpa till?
– Det mest skrämmande i alltihop är PostNords ovilja att försöka hitta en lösning. De tittar bara i sina system och lägger därefter ner ärendet.
På vilket sätt påverkar den borttappade pallen verksamheten?
– Eftersom det nästan var uteslutande PoD-böcker på pallen, varav många precis hann bli klara till mässan och släpptes där, så tvingas vi nu beställa fler böcker från Publit för att använda till recensionsutskick och friex, något vi hade tänkt använda den redan beställda överupplagan till. Och eftersom vi sedan den 28 september gått och väntat på att posten skulle hitta pallen så har vi inte vågat beställa ännu vilket har försenat våra PR-utskick, vilket är olyckligt för ett par titlar. Jag kunde inte för mitt liv tro att Postnord skulle tappa bort en hel pall.
Om man nu bortser från det trista efterspelet till mässan är Anders Nyman mycket nöjd med 2016 års Bokmässa.
– Jag tycker det var en bra mässa. Vi hade turen att få en bra placering trots att det var vår första gång och aktiva grannar som drog mycket folk. För vår del handlade det om att synas och bygga vårt varumärke vilket vi kände att vi lyckades med.
Han upplevde att det var stort intresse för förlaget och deras manifest om att förändra branschen.
– Både monterpersonal och författare verkade belåtna, även om inte försäljningen av böcker riktigt blev vad vi hade räknat med, men detta var också vår första bokmässa och vi hade kanske lite höga förväntningar på just den punkten. Nästa år är vi mer realstiska. Vi träffade en massa trevliga och nya kontakter som jag tror kommer att spela en stor roll för Whip Medias framtida utveckling, avslutar Anders.
Postnord fanns med som utställare på mässan och stod inte så långt ifrån Whip Media. I deras monter låg fokus på privattjänster som brev och paket. Kanske de nästa år borde finnas på plats även med sin kundtjänst för logistiktjänster?
Det har stormat rejält kring Postnord den senaste tiden, Svenska Dagbladet har gjort en stor granskning av verksamheten och hela den märkliga affären där svenska och danska posten fusionerades i Postnord.
”Postnord fick i fjol ta emot över 70 000 reklamationer från kunder, vilket är en ökning med över 50 procent mot året innan.”, skriver SvD bland annat.
Bilden: Whip Medias monter på Bokmässan, en del av inredningen befinner sig nu på den försvunna pallen. Foto: Sanna Juhlin
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!