Efter den omfattande kritiken så backar nu Adlibris och säger till Kulturnyheterna att inga förlag kommer att plockas bort utan att man ska inleda en dialog med respektive förlag.
– Vi skickade ut det här mejlet för två månader sedan. Över hälften har inte svarat så vi har inte inlett någon dialog med dem. Därför måste vi vara mer inlyssnande, säger Elias Vieglins, PR-chef för Adlibris till Kulturnyheterna.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Redan för två månader sedan rapporterade Boktugg om det ultimatum som Adlibris hade ställt till de mindre förlag som har egen distribution: skaffa en extern distributör annars plockar vi bort era titlar från hemsidan.
Den senaste veckan har kritiken nu kommit från både NOFF och biblioteken och dessutom samiska författare. Framför allt det faktum att Adlibris levererar till nästan alla svenska bibliotek gör att nätbokhandeln måste vara lite försiktig med att utestänga förlag hur som helst. Dessutom finns det exempel på hur Adlibris själva förlorat stora pengar på sin stelbenta policy då man tackade nej till en bästsäljare från ett nytt förlag.
Men nu backar alltså Adlibris. Kanske insåg även nätbokhandelns chefer att det inte går att dra alla småförlag med egen distribution över en kam. Boktugg har talat med flera mindre förlag som själva skött sin distribution i både tio och tjugo år.
– Jag har skickat böcker till Adlibris och alla andra som beställt från mitt eget lager, oftast samma dag. Jag har aldrig fått ett enda klagomål av Adlibris om att jag varit försenad så det kändes väldigt märkligt att de bara skulle ta bort våra titlar. Om vi inte skaffade en extern distributör som kostar extra pengar för oss, säger en förläggare som ger ut en-två titlar årligen.
Nu lovar Adlibris att inga förlags böcker ska försvinna den 31 augusti.
– Vi kommer absolut inte att plocka bort några som helst förlag från vår hemsida, utan vi måste inleda en dialog med respektive förlag om hur vi kan förbättra distributionen, säger Elias Vieglins till Kulturnyheterna.
Det låter som något Adlibris borde ha gjort redan förra sommaren när de avslutade alla avtal om kommissionslager och framför allt i våras innan de skickade ut sitt ultimatum.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!