Är du författare och vill skilja på din privatliv och ditt författarskap? Kanske har du märkt hur mycket sämre sidor har blivit och skapat en extra profil, en författarprofil? Då bryter du mot Facebooks regler.
Vi har skrivit om det tidigare, hur mycket sämre räckvidd sidor (pages) har fått på Facebook de senaste åren. Facebook har i sina algoritmer prioriterat upp inlägg från vänner (profiler) och grupper.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Vad gör man då som författare när man byggt upp en sida under många år och har hundratals eller tusentals följare som inte längre ser dina inlägg? När du för några år sedan kunde få 100 likes får du idag en handfull. Trots att du har fler följare är det färre som ser dina inlägg.
Ja, det första rådet är såklart kvalitet. Innehåll av hög kvalitet når igenom bruset, delas, gillas, kommenteras och når därmed fler med organisk räckvidd. Vad är organisk? Det är motsatsen till betald räckvidd när du exempelvis sponsrar ett inlägg eller skapar en annons.
Men idag är även annonser och sponsrade inlägg ett nödvändigt ont för de flesta sidägare. Oavsett hur bra innehåll du lägger upp.
Konvertera Facebook-sida till Facebook-grupp
En del författare har övergått till grupper. Det går inte att omvandla en Facebooksida till en Facebookgrupp och därmed förvandla följare till medlemmar i gruppen. Istället får du skapa en grupp med samma namn som din sida och bjuda in genom att posta länken till dina följare. Sannolikt behöver du även marknadsföra detta inlägg och upprepa det många gånger tills du konverterat en kritisk massa.
Samtidigt är en grupp något annat än en sida, den är byggd för interaktion och kräver en helt annan nivå av moderering. Du måste vara aktiv och följa varje konversation mellan dina medlemmar.
Andra författare har valt att istället göra inlägg på sin privata profil eftersom dessa har bättre räckvidd än både sidor och grupper. Här finns dock en begränsning – du kan bara ha 5000 vänner. Däremot kan du tillåta att folk följer dig och ser publika inlägg du gör.
Förbjudet: Skapa en extra personlig profil för sitt författarskap
Men ibland vill man skilja på sitt privatliv och författarskap och slippa tänka på om ett inlägg är enbart för vänner, eller ifall man definierat en mindre grupp som familj, eller är publika. Då kan det kännas bekvämt att istället ha en profil till, en författarprofil.
Det finns många författare som sedan flera år tillbaka har en extra profil de kallar Namn Namnsson Författare. Men det finns ett stort problem – det bryter mot Facebooks communityregler. Det står klart och tydligt på Facebooks hjälpsidor:
Facebook är en community där alla använder sina riktiga identiteter. Det strider mot Facebooks communityregler att ha fler än ett personligt konto.
- Om du vill representera ditt företag, din organisation, ditt varumärke eller din produkt på Facebook, kan du använda din personliga konto för att skapa och hantera en sida. Tänk på att en personlig profil är för icke-kommersiellt bruk och representerar en enskild person.
- Om du är en offentlig person läser du mer om att tillåta följare.
En nackdel med en profil i jämförelse med en sida är att du inte kan annonsera till dina vänner/följare, vilket du kan göra med en sida.
Facebooksida ersätter inte hemsida
Det här är också en nyttig påminnelse om att du som författare inte ska inbilla dig att en Facebooksida ersätter en webbplats. Du behöver en riktig hemsida, utanför Facebook, på en egen domän. Det är inte samma sak som att du behöver blogga och posta nyheter där varje vecka, det kan vara en mer statisk sida där du enbart lägger upp nya böcker och uppdaterar din presentation med jämna mellanrum. Och om du använder WordPress – ser till att uppdatera plugins och annat för att hålla den säker.
Vad gör jag om jag ändå har två profiler? Jo, det går att få amnesti. Facebook skriver: ”Om du har 2 eller flera konton kan du lära dig hur du flyttar din information till ett enda konto. Du kan också lägga till ett annat namn (t.ex. smeknamn, namn som ogift, tidigare namn) i din konto.”
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!