Snart kommer du att kunna köpa böcker på Akademibokhandeln.se och få dem hemskickade – även böcker som inte finns i butikssortimentet. Redan under fjärde kvartalet lanseras en fullskalig e-handel med målet att nå de över en miljon kunder som finns i Akademibokhandelns kundklubb.
Sveriges största bokhandelskedja, Akademibokhandeln, öppnar e-handel under årets fjärde kvartal. Tidigare i år lanserades en ny webbplats med en rad nya tjänster. Nu tas nästa steg med fullskalig e-handel på akademibokhandeln.se. Allt med syfte att skapa ett starkt omnikanalerbjudande på kundernas villkor. Kunderna ska möta samma varumärke, priser och erbjudanden i båda försäljningskanalerna.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Hälften av alla bokköpare handlar både i fysiska butiker och på nätet, det är situationen som styr, säger Maria Hamrefors, VD för Akademibokhandeln. Genom att kombinera ett stort nät av inspirerande butiker med digitala tjänster vill vi fortsätta att öka vår kundlojalitet och attrahera nya kundgrupper. Vårt mål är att skapa det bästa omnikanalerbjudandet i svensk detaljhandel.
Butikssortimentet är förstås bara en del av de böcker som ges ut i Sverige. Den allra största butiken i Sverige, Akademibokhandeln City i Stockholm, har 30 000 titlar i sortimentet. Bokus har miljontals titlar.
– Kunderna kommer att få tillgång till ett enormt sortiment av böcker via vår e-handel. Alla böcker som finns i vårt butikssortiment ingår förstås, och dessutom de miljontals böcker som finns i vårt beställningssortiment, bekräftar Akademibokhandelns presskontakt.
E-handeln blir en integrerad del av Akademibokhandelns webbplats där kunderna redan idag kan se sortiment och lagerstatus, reservera böcker i kedjans 115 fysiska butiker, anmäla sig till evenemang och ta del av butikspersonalens boktips. Mer än en miljon medlemmar i Akademibokhandelns Vänner får tillgång till sina medlemsförmåner genom att logga in.
– Kunderna gillar verkligen våra digitala tjänster, säger Ola Toresten, chef för digitala tjänster på Akademibokhandeln. Månad för månad söker allt fler kunder information och förbereder sina köp digitalt. E-handel är därför ett naturligt nästa steg i att öka servicen till våra kunder.
– Genom näthandeln knyter vi ihop hela vårt erbjudande under varumärket Akademibokhandeln på ett attraktivt sätt, säger Maria Hamrefors. Kunderna kommer till exempel att kunna returnera böcker som de köpt på webbplatsen i våra fysiska butiker. Parallellt fortsätter vi vår satsning med att utveckla butikerna till inspirerande mötes- och handelsplatser där personlig service och kunskap står i centrum.
Akademibokhandeln bedriver sedan tidigare e-handel under varumärket Bokus i ett helägt dotterbolag. Denna verksamhet fortsätter med samma inriktning som tidigare.
– Vi ser glädjande nog att både läsandet och intresset för e-handel med böcker ökar. Vi har definitivt utrymme för två olika tjänster och varumärken, det visar responsen vi får från våra kunder varje dag, avslutar Maria Hamrefors.
Bakom kulisserna så kommer e-handeln att skötas av Bokus. För förlagen innebär detta att beställningar skickas från Bokus precis som idag, det krävs inga nya processer i den delen. I praktiken innebär det att Bokus kommer att drifta e-handel under två varumärken: Bokus och Akademibokhandeln.
Den svenska bokhandelskartan ritades just om.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!