Stötta din lokala bokhandlare genom att handla lokalt. Det är ryggraden i indiebokhandlarnas revansch i USA som tillfälligt (?) bromsats av pandemin. Men tänk om du handlar böcker ännu mer lokalt, av producenten?
Den fysiska bokhandeln utmanades under många år endast av postorder i form av bokklubbar. Sedan insåg förlagen att det behövdes mycket fler återförsäljare än de 300-400 boklådor som kunde erbjudas. Det var för lite i jämförelse med vad tidningsbranschen kunde nyttja – uppåt 12 000 återförsäljare.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Alltså började förlagen sälja via livsmedelsbutiker vilket var utmärkt för den breda men smala genren bästsäljare.
Nätbokhandeln krossar geomonopol
Trots att dagligvaruhandel och kiosker sålde bästsäljare så bevarade ändå den lokala bokhandeln något av ett geografiskt monopol. Den som ville ha tillgång till ett bredare utbud än 50 pockettitlar eller några hundra bästsäljare fick bege sig till närmsta bokhandel.
Sedan växte nätbokhandeln fram i slutet på 1990-talet och slog sönder det geografiska monopol som den lokala bokhandeln (med eller utan kedja i ryggen) hade haft.
Vem som helst, var som helst kunde beställa (i princip) vilken bok som helst och få den hem i brevlådan. Kanske kunde fysisk bokhandel marknadsfört denna service tydligare och framför allt varit snabbare på att anamma ehandel.
Köpa direkt av bokbonden
Idag befinner sig bokbranschen ovanpå detta i en digital transformation där läsning flyttar från pappersark till skärmar och rentav omvandlas till lyssning via hörlurar.
Men pappersboken dominerar alltjämt bokförsäljningen och kommer så att göra några år framöver. Hur länge är det ingen som vet. För evigt enligt somliga och mindre än ett decennium enligt andra.
Den lokala bokhandeln bidrar med andra värden än nätbokhandeln som inköpsråd och exponering av utvalda titlar ur det enorma nästan oändliga utbudet av nya och gamla böcker. Vi har aldrig haft ett större utbud av böcker så visst behövs urval.
Bokmässor = gårdsförsäljning?
Idag är det enklare än någonsin att starta ehandel. Vilket vissa bokhandlare upptäckt. Men även förlagen upptäcker det. Och författarna.
När det gäller mat och vin så handlar vi gärna i gårdsbutiker. Fortfarande knorrar politikerna lite över möjligheten att handla just alkoholhaltigt på vingårdar.
Vad är motsvarigheten i bokbranschen? Ja, bokmässorna – framför allt den i Göteborg – är väl ett klockrent exempel på tillfällig ”gårdsförsäljning av böcker” i form av montrar. Kanske mer som torghandel.
LÄS ÄVEN: Bokhandlare är vi allihopa
Enklare ehandla böcker än mat
Vissa bönder har nu börjat erbjuda hemkörning. Beställ kött eller grönsaker och få det levererat till dörren.
Logistik för mat är komplicerat. Kylkedja och dagsfärskt. Men böcker är enkelt. Okej, Postnord och dess konkurrenter gör emellanåt sitt bästa för att komplicera även det, men rent fysiskt är det enklare att få en bok än ett tjog ägg levererad i oskadat skick.
Alltså kan förlag sälja böcker direkt till sina läsare, året runt. Via egen ehandel. Det kan även författare.
Här har du en tanke att leka med i helgen: vad händer om läsarna handlar lokalt, inte hos bokhandel utan hos förlag (eller författare). Och då främst via ehandel, inte som förlagsägda Gamla Stans bokhandel.
Fantasier? Nej, dagens verklighet. Här har du ett case. Fast just den boken har faktiskt sålts i flera lokala bokhandlar runtom i landet – trots att Adlibris nekade dem för att de inte hade en distributör.
LÄS ÄVEN: Vilka mellanled i bokbranschen finns kvar i framtiden?
Fotnot: Denna artikel är hämtad ur Boktuggs nyhetsbrev #315 som skickades ut i fredags. Få framtida nyhetsbrev direkt i din inbox utan kostnad.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!