😈 PrisKriminella. Boktugg har tidigare berättat hur kriminella lurade till sig prispengar. Både Costa Book Awards och The Royal Society of Literature har utsatts för försök till bedrägerier via mejl från kriminella som utger sig för att vara författare som vunnit pris. (The Bookseller)
📚 BookshopKritik. Den amerikanska nätbokhandeln Bookshop vill rädda bokhandeln genom att bli deras webbshop. Men alla är inte övertygade om att den nya Amazonrivalen som redan sålt böcker för 26 Mkr i UK är den bästa lösningen för indiebokhandlare utan bara blir en mellanhand som tar av marginalen. (New Statesman)
✍️ FörfattarEkonomi. I en krönika skriver författaren Agnes Lidbeck befriande om författare som förväntar sig att kunna leva på sitt skrivande: ”Det är få som vill betala för att titta på när någon annan spelar golf, och det kanske man bara får acceptera”. Själv har hon valt bort att skriva kommersiellt och följa sin egen drivkraft: ”Jag vill helt enkelt inte vara skyldig publiken något. Därmed följer att publiken inte heller är skyldig mig en inkomst.” (Dagens Nyheter)
🎫 KupongBokhandel. London Children’s Book Project, som skänkt bort en halv miljon barnböcker, har byggt upp något som liknar en bokhandel. De bjuder in skolklasser och barnen får varsin kupong som de kan växla in mot en bok de väljer. Runt 10 % av böckerna är nya, skänkta av förlag, resten begagnade. (The Bookseller)
📣 StorytelReklam. Byrån Affairs står bakom ett nytt reklamkoncept åt Storytel som ska förmedla ”företagets vision om att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats genom berättelser”. Kanaler: tv, radio, sociala medier och via influencers. Rösten i både filmen och radioreklamen tillhör Gunilla Leining (som vi intervjuade nyligen).