En historisk roman om manlig hybris och kvinnlig utsatthet – som samtidigt fördjupar aspekter av metoo-rörelsen. Boken Caesaria av Hanna Nordenhök får Sveriges Radios romanpris 2021.
”För en mörk berättelse som genom sitt poetiska språk blir till en vacker läsupplevelse” – så motiverar juryn att Hanna Nordenhök tilldelas Sveriges Radios romanpris, för boken Caesaria.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Själv tycker hon att det känns värmande med ett pris som läsarna är med och avgör. Särskilt efter det gångna året.
– Det har varit ett så konstigt år att komma ut med en bok, allt ställdes in och det var ett sådant vakuum. Så det är häftigt och fint att boken nu, precis ett år efter utgivningen, har fått ett extra liv, säger Hanna Nordenhök.
Boken utspelas på 1800-talet, under den moderna gynekologins första stapplande steg. Kvinnoläkaren doktor Eldh utför ett experimentellt kejsarsnitt på en kvinna som dör. Barnet överlever däremot, och den lilla flickan göms undan på en herrgård där hon växer upp i en stängd värld, präglad av övervakning och straff.
En sorts fångenskap
Hanna Nordenhök hittade den sanna berättelsen om flickan i en fotnot när hon läste på om 1800-talets Sverige, kvinnoläkarvetenskapens framväxt och de så kallade räddningshusen för vanartiga barn, ett tema hon skildrar i sin förra bok ”Asparna”.
– Samtidigt som jag tänkte på berättelsen om en flicka som förlöstes med ett av de tidiga kejsarsnitten rasade metoo-rörelsen runt omkring mig. Jag började tänka mycket på kvinnors kroppar och gränserna för en integritet då, säger hon.
Den tid hon skildrar patologiserade kvinnors kroppar, och – med den tidiga psykologins framväxt – även deras själar. Hanna Nordenhök kallar det för en närmast arketypisk bild av patriarkatet och det blev viktigt för henne att drömma fram egna bilder, och göra fiktion av berättelsen.
– I metoo fanns det så mycket hopp om emancipation men det blottade också en sorts fångenskap som vi alltjämt befinner oss i. Det var ett sorgearbete, att undersöka vad det är att vara fri och fången. Och den här flickan fick bära de bilderna och tankarna för mig.
Paradoxal verklighet
Hanna Nordenhök återkommer i flera böcker till oskyddade barn och syskon, och den existentiella utsatthet som blottas i deras relation till de vuxna. Här återvänder hon också till den historiska tid som är en tröskel mellan ett modernt samhällsbygge och ”en närmast barbarisk, feodal mylla”.
– Jag har ofta intresserat mig för historiska material men ser det inte som något avlägset utan som något högst levande i samtiden, säger hon.
Boken handlar om kvinnors villkor – men också om manlig förbrödring, ett tema Hanna Nordenhök menar är högst aktuellt.
– Alla teman som kommer upp i medierna nu belyser att vi tänker att vi har kommit så långt, och så visar siffror och statistik något helt annat, med våld och övergrepp mot kvinnor. Det finns paradoxala dimensioner av att vara kvinna i dag och kanske är det de bitarna av boken som har slagit an hos läsare.
Text: Elin Swedenmark/TT
Prisad bok av Hanna Nordenhök
Handla böcker där du är – hitta närmsta bokhandelFakta: Sveriges Radios romanpris
Sveriges Radios romanpris delas i år ut för 28:e gången. Lyssnarjuryn består av representanter från ett antal bokcirklar och med dem utser juryn pristagaren. Prissumman är på 30 000 kronor.
Sveriges Radios lyrikpris går till Birgitta Lillpers för diktsamlingen ”Kälda ” och Karin Smirnoff får novellpriset för ”Missing people ”.
2020 gick romanpriset till Nina Wähä för ”Testamente”.
Hanna Nordenhök debuterade med pjäsen ”I henne, och hon fylldes” och 2007 utkom hennes diktsamling ”Hiatus”. Första romanen, ”Promenaderna i Dalby Hage” gav hon ut 2011.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!