Försäljningen av pocketböcker gick ner med 13,5 procent i fjol. Färre resenärer lyfts fram som en viktig förklaring, enligt Svensk Bokhandel. Samtidigt har försäljningen gått ner över tid.
Det är framför allt pandemiårets många indragna resor som dragit ner försäljningen av pocketböcker, tror Magnus Brundin, vd för Pocketshop, som har många av sina butiker på tågstationer och flygplatser. I fjol rasade kedjans omsättning med 68 procent.
– Så vårt tapp påverkar självklart hela branschen. Vi är så pass stora, säger han till Svensk Bokhandel.
Även Bokhandelsgruppens vd Maria Edsman lyfter fram det minskade resandet. Även Akademibokhandeln haft större nedgång just i butiker i reselägen. Just pocketböckerna har minskat mer än andra format.
– Det finns lite olika synpunkter på vad tappet beror på. Jag tror stenhårt på minskandet av resandet, säger Maria Edsman.
Även om minskningen var störst i fjol har dock försäljningen av pocketböcker minskat även över tid. Mellan 2015 och 2020 minskade försäljningen 20 procent, vilket i antal motsvarar 1,5 miljoner böcker. Konkurrensen från ljudböckerna är en trolig förklaring, enligt Erik Wikberg, forskare på Handelshögskolan, och ansvarig för den årliga rapporten om försäljningsstatistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.