Volati väljer att lägga mer fokus på Bokus och inte minst Bokus Play då man byter namn till Bokusgruppen inför en trolig börsnotering.
– Vi accelererar vår digitala omställning och ska nu kommunicera direkt mot aktiemarknaden. Bokusgruppen är ett namn som tydligt associerar till vår kärnverksamhet böcker och som vi kan växa ytterligare i. Framåt ska vi dra nytta av såväl Akademibokhandelns omnikanal och stora medlemsklubb, där vi kan rekrytera nya kunder till Bokus Play, som Bokus styrkor inom e-handeln, säger Maria Edsman, VD på Bokusgruppen, i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
”Volati Bok AB byter namn till Bokusgruppen när bolaget nu närmar sig börsen. Bokusgruppen blir Sveriges marknadsledande bokhandelsaktör med de starka och uppskattade varumärkena Bokus, Bokus Play och Akademibokhandeln”, skriver Bokusgruppen.
Ambitionen är att stärka sin position på bokmarknaden under kommande år och satsa stort på digital tillväxt. Bokusgruppen betonar att dess tre varumärken har ”närvaro i alla format och kanaler – något ingen annan enskild aktör har”.
Akademibokhandelns rikstäckande och lönsamma butiksnätverk erbjuder kunderna en personlig upplevelse som skapar lojalitet och driver köp även online och i Bokus Play. Bokus Play är en attraktiv och unik abonnemangstjänst för ljud- och e-böcker och verkar inom det snabbast växande segmentet inom bokmarknaden, menar bolaget.
”Bokus möter kunderna med ett renodlat e-handelserbjudande. Med smidig kundupplevelse, låga priser och över 10 miljoner boktitlar till försäljning är Bokus ett starkt och omtyckt varumärke. Om en börsnotering blir verklighet är Bokusgruppen det namn som marknaden ska lägga på minnet.”
Skulle Volatis stämma rösta för en särnotering är det bolaget Bokusgruppen som noteras. Bokusgruppen blir moderbolag till Bokhandelsgruppen (Akademibokhandeln) och Bokus. Den 18 mars sänder Volati en kapitalmarknadsuppdatering där mer information ges. Ett eventuellt beslut om börsnotering tas på Volatis årsstämma 28 april.
Boktugg har vid flera tillfällen påpekat att Bokus är ett mycket starkare varumärke än Akademibokhandeln, inte bara som URL (www-adress) och dessutom nyligen i en analys pekat ut en strategi för hur man kan döpa om alla butiker utan att behöva kalla dem för Bokus.
Den enkla förklaringen är förstås att en fysisk bokhandelskedja möts av en gäspning på börsen medan en streamingtjänst för digitala böcker kan locka till en övertecknad nyemission på 1,2 miljarder kronor. Alltså måste Volati lägga fokus inte bara på Bokus utan mer specifikt Bokus Play. Som nu dessutom har en typ av originalinnehåll.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!