På fredagsmorgonen överraskade Akademibokhandelns ägare Volati med beskedet att de vill börsnotera AKB som ett eget bolag. Boktugg har en idé om hur de skulle kunna skapa intresse även för de fysiska butikerna hos aktiemarknaden.
Vem hade trott att Volatis/Akademibokhandelns rapport skulle vara mer spännande än Storytels rapport? Visserligen har de ett dramatiskt år bakom sig där vissa butiker tappat enormt mycket försäljning och ehandeln har växt kraftigt.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Nu flaggar ägarna för att lyfta ut Akademibokhandeln som ett eget börsbolag för att skapa nya värden i bolaget. Frågan ska utredas under våren.
Vilka värden finns i en Akademibokhandeln-aktie?
Vilka värden är det då som aktiemarknaden kan se i bolaget? Ja, det mest spännande är Bokus Play. Det har investerats miljarder i svenska streamingtjänster för böcker (Bookbeat, Nextory och Storytel) via olika nyemissioner och koncernbidrag.
Men Bokus Play är en myra idag. Abonnentstocken är för liten för att röra nålen. Man har ett butiksnät och en ehandel som skulle kunna understödja en förflyttning av kunderna till streaming. Det är samtidigt kannibalisering. En skräck som effektivt hindrat Adlibris från att lyckas lansera en egen digital boktjänst. Till sist lyfte Bonniers ut uppdraget till en egen startup, Bookbeat.
Frågar man investerare om värdet i Akademibokhandelns fysiska butiker så gäspar de och skakar på huvudet. Visst, alla älskar en riktig bokhandel och vill att de ska överleva. Men ingen skulle sätta sina pensionspengar i en bokhandelskedja.
Motorn är just nu istället Bokus ehandel som hade ett exceptionellt 2020, precis som sina konkurrenter Adlibris. Eftersom de båda mer eller mindre slutat priskriga så finns det bättre marginaler.
Skratta åt Amazon idag, imorgon kan det vara försent
Men återigen, en pensionsfondsförvaltare kommer att peka på Amazon. Visst kan man skratta åt deras oförmåga att översätta produkttexter på alla sina miljoner produkter till felfri eller ens begriplig svenska. Man kan undra varför de fortfarande inte erbjuder precis alla svenska böcker eller varför de inte rullat ut Kindle i Sverige eller integrerat Audible på den svenska sajten.
Man kan till och med skratta lite åt Amazon.se-startsidan där böcker ligger längst ner. Men då ska man kanske titta på Amazon.com i USA som ser precis likandan ut men ändå står för 50–70% av all bokförsäljning i USA, beroende på hur och vem som räknar. Startsidan spelar ingen roll. Kunderna söker på Amazon, precis som på de svenska nätbokhandlarna.
Och Amazon kommer att ge prispress, vilket innebär att Bokus marginaler inte lär förbättras. Och framför allt kan inte Bokus växa mycket. Ja, de kan teoretiskt köpa Adlibris – men innan en sån affär skulle släppas över tröskeln till Konkurrensverket måste Amazon först ha tagit minst 25 % av den svenska bokmarknaden. Kanske mer.
Så vad ska Bokus göra för att bli ett intressant investeringscase?
Bokus franchise för indiebokhandlare
Här är det radikala förslaget. Skrota varumärket Akademibokhandeln. Jag vet, det svider i Stockholm men resten av Sverige jublar. Använd Bokus som är kortare, lättare att säga och stava. Kan dessutom användas som förkortning på börsen och låter bättre än exempelvis AKBBO.
Därefter skrota kedjan. Sälj ut alla centralägda butiker till lokala ägare i respektive stad. Behåll flaggskeppsbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Skapa därefter en generös franchisemodell som verkligen gynnar en liten lokal bokhandel. En nyckelfärdig SaaS-lösning där den som vill kan starta en bokhandel lika snabbt som du hinner läsa ut hela Jan Guillous Århundradet-svit.
De lokala butikerna återtar sina anrika och originella namn, eller skapar nya som låter som att de funnits i 368 år eller längre. Uppmuntra dem som vill nischa sig och starta Eslövs barnbokhandel.
Men framför allt: trots att Bokus-loggan lyser med sin frånvaro i skyltfönstret, förutom ett diskret klistermärke på dörren, så kan bokhandeln fullt ut nyttja ehandelns sortiment och lager.
Stammis-kickback till din favoritbokhandel
En ehandelskund kan välja en eller flera butiker som hen ser sig som stammis i, den lokala bokhandeln där de bor, den bredvid lantstället och så den där specialbokhandeln i Gislaved som specialiserat sig på hundböcker.
När ehandelskunden köper en bok via Bokus går en kickback på 10, 20 eller 50 procent beroende på vad ekonomerna finner lönsamt till den fysiska butiken. En franchise-kickback som i bästa fall innebär att den betalar månadskostnaden för kassasystem och alla administrativa system som krävs.
Givetvis erbjuder Bokus franchise de bästa fraktavtalen i Sverige, tack vare sin förhandlingsposition.
Ugglan då? Ja, det nya Bokus franchise kommer att dominera. Om de gör det rätt kommer ingen att vilja stå utanför, möjligen någon hårdnackad patriot. Men villkoren blir förmodligen mer av vad Ugglan är idag än vad Akademibokhandeln är idag.
Centrala, regionala och lokala inköp
Centrala inköp? Javisst. Men mer flexibelt än idag, kalla det dynamiska inköpsprofiler där du bestämmer en inriktning på ditt sortiment och automatiskt köper in titlar som faller inom dina favoritområden men ger handlaren kontroll om hen vill det. Och givetvis: lokala titlar är ryggraden i butiksförsäljning. Bokus franchise har stöd för kommissionsavtal på ett smidigt sätt som möjliggör regionala inköp och gör det enkelt att skicka böcker mellan butiker för same-day-delivery.
Det här förvandlar Akademibokhandeln till Bokus och till Bokus Play, en SaaS-tjänst både för handlarna och slutkonsumenterna. För även prenumerationstjänsten integreras i erbjudandet. Givetvis med en månatlig kickback så när du betalat 149 kr i månaden kanske 29 kr kanaliseras till din lokala butik of choice. Och när kunden kommer in i butiken och visar upp sin app fungerar den som kundklubbskort med extra rabatt.
100-miljarderspitchen för BOKUS
Och nu ska vi inte lura oss själva: för att investerarna ska flockas kring börsbolaget BOKUS så är det Bokus Play som är hundbenet. Det är det som kan växa och slåss om det som Storytel presenterar i sin vision: år 2030 är den globala ljudboksmarknaden värd 200 miljarder kronor. Storytel vill ha 15 % av den (30 miljarder). Så varför ska inte Bokus Play sikta på hälften?
Av den totala marknaden. Ett 100-miljardersbolag. ”När kan vi teckna oss?”, undrar investerarna.
Det var en idé. Annars kan man förstås köra på som tidigare med en allt mer professionell centralstyrd kedja där alla butiker är identiska så att kunden känner igen sig. Så som kedjor inom många andra branscher oftast organiseras.
Vad tror du?
Fotnot: Denna artikel är hämtad ur Boktuggs nyhetsbrev #280 som kom ut igår, fredag. Håll koll på bokbranschen och lär dig mer genom att prenumerera gratis. Och om du redan gör det och gillar det du läser, bli gärna en Supporter för 1 kr/dag eller helt valfritt belopp.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.