Den fysiska bokhandeln har varit dålig på att nyttja sina webbplatser. Akademibokhandeln låter nu kunder leta böcker på hemsidan och om de finns hemma i butik förhandsboka på nätet för uthämtning i butik. Pilotprojektet med åtta butiker blev succé och nu rullas tjänsten ut i samtliga Akademibokhandlare runtom i Sverige.
Efter några tuffa år med blicken riktad inåt organisationen kan nu Akademibokhandeln vända fokus utåt. Det innebär en expansiv fas av utvecklingen för konsumenterna. Den tidigare satsningen på en kundklubb har gått fantastiskt bra med en miljon medlemmar på mindre än ett år. Nu möter man kunderna med ännu en ny tjänst – att kunna förhandsboka sina köp på nätet.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Redan tidigt i somras startade man projektet med en pilot. Åtta butiker över hela landet valdes ut för att testköra systemet.
– Vi ville täcka upp både små och stora orter för att kunna utvärdera tjänsten ordentligt, säger Ola Toresten, chef på digitala tjänster. Med en bra spridning kunde vi göra en rättvis mätning.
Utfallet har varit bra och redan nu har ytterligare dryga femtio butiker anslutits till systemet. Nästa vecka beräknas samtliga Akademibokhandlar vara igång.
– När vi utvecklade tjänsten hade vi en dialog med kunderna men vi har också tittat mycket på trender i övriga retailbranschen, berättar Ola. Click and collecttjänster är generellt uppskattade av konsumenter och det gjorde att vi kändes oss rätt säkra på att det fanns ett behov att täcka där för Akademibokhandeln.
Servicen innebär att kunden inne på Akademibokhandelns hemsida kan söka efter en särskild bok och se om den finns hemma i en specifik butik. Gör den det är boken möjlig att reservera genom ett klick.
En av de utvalda butikerna i piloten var Akademibokhandeln, Nordstan i Göteborg som tillhör de större i kedjan. Responsen har varit positiv – i princip dagligen sedan teststarten runt midsommar har kunder bokat böcker.
– Antalet beställningar varierar lite från dag till dag, säger Anna-Lena Nises, biträdande butikschef på Akademibokhandeln, Nordstan. Men i genomsnitt kan man säga att vi har haft ungefär fem stycken om dagen. Alla som hämtat ut bokade böcker har varit mycket positivt inställda. Bokningstjänsten blir ytterligare ett sätt för oss att serva våra kunder. När sortimentet finns ute på nätet blir tillgängligheten bättre. Nu är vår hemsida inte längre bara ett skyltfönster utan också ett ställe där konsumenter själva kan vara aktiva.
När boken är beställd lägger butiken undan den och beställaren får en avisering via sms eller mail om att den är klar för avhämtning. Till skillnad från nätbokhandeln där leveransen tar några dagar går detta mycket fortare – även om det kräver att köparen tar sig till butiken.
– Från min horisont här i Nordstan händer det mycket för Akademibokhandeln just nu, säger Anna-Lena. Och ju mer vi utvecklas, ju större blir vår kundkrets. Titta bara på kundklubben. En miljon medlemmar och jag tror inte att det stannar där. Den digitala bokningen är ytterligare en service för kunderna och vi tycker att det har fungerat jättebra.
Och hon får medhåll av Ola Toresten:
– Vi satsar mycket på affärsutveckling med fokus på konsumenten nu vilket känns jättekul, säger han.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!