Vi vill lyssna på mer erotiskt ljud. Inte som i stön och skrik, utan erotiska berättelser. Framför allt kvinnor. I alla fall om man ska tro flera bolag som exempelvis OhCleo.
Redan i höstas uppmärksammade vi att det fanns nya ljudboksliknande appar på väg in på svenska marknaden, till exempel BlancheStories som ville bli Skandinaviens första renodlade plattform för audioerotik.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Men det verkar som en annan app kommer (!) först.
OhCleo – sexuell meditation?
I en intervju med Di Digital beskriver grundaren Celine Fierro den nya (ännu ej lanserade) appen OhCleo som ”en meditationsapp, men med sexuella anspelningar”.
- Målgruppen är kvinnor, inte män. Tanken är att utmana porrindustrin, inte vara en del av den.
- Grundarna började med en tanke på att sälja hållbara sexleksaker, men hittade istället segmentet ’audio erotica’.
Marknaden är stor – men inte 1000 miljarder
Det finns såklart amerikanska förebilder, marknaden för böcker inom erotiksegmentet exploderade när Kindle skapade en enkel plattform för författare att sprida erotisk litteratur.
Nu tror bolag som Dipsea att audio kan skapa ett nytt genombrott för dem som hellre vill lyssna till upphetsande berättelser. Erotiksegmentet på Storytel och de andra svenska ljudbokstjänsterna är stort men kanske är marknaden så stor att det finns utrymme för en renodlad app?
I Di Digital-artikeln nämns att ”Marknaden för ”audio erotica”-tjänster har ökat snabbt och 2026 förutspår Forbes att den kommer att omsätta runt 1 000 miljarder kronor”, vilket visar sig vara en överdrift eller feltolkning.
Behövs författarna för erotiken?
I själva verket är det den globala ”sexual wellness”-marknaden (alltså inklusive bland annat de där leksakerna och andra tillbehör) som kan uppgå till 122 miljarder dollar (motsvarande 1020 miljarder kronor) i den här Forbes-artikeln.
Däremot verkar inte appen OhCleo bli en ny guldgruva för inläsare. I OhCleo är det de som skriver berättelserna som också läser in dem.
– Det kändes inte äkta med traditionella ljudinläsare, så vi bygger istället en innehållsbank med kreatörer där vi samlar in användargenererat material som vi lyssnar på och köper in om det låter bra, säger Celine Ferrio till Di Digital.
OhCleo siktar på att få 15 000 prenumeranter under 2021 som ska betala 9 dollar i månaden.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!