Tove Leffler, tidigare vd på Svensk Bokhandel och senast förlagschef på Bokförlaget Atlas, flyttar till poddbolaget Soundtelling som ska börja ge ut poddböcker.
– De flesta böcker är skrivna för att läsas, inte för att lyssnas på och här finns ett tomrum som vi experter på ljudberättande kan fylla, säger Sofia Embrén, vice VD på Soundtelling, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Ljudbokens tillväxt har inte undgått någon. Men podden ökar mest av alla medieformer just nu (enligt Svenskarna och Internet 2020 lyssnar 30 procent på poddar varje vecka, jämfört med 25 % ett år tidigare – motsvarande siffra för ljudböcker gick från 11 till 12 %).
”Samtidigt ställer lyssnaren allt högre krav på sin upplevelse. Därför satsar poddbolaget Soundtelling nu på utgivning av poddböcker – där man använder innehållet från böcker, men sätter fokus på lyssnarupplevelsen snarare än läsupplevelsen”, skriver Soundtelling.
För att driva satsningen på poddböcker har Soundtelling värvat Tove Leffler, tidigare VD och chefredaktör på Svensk Bokhandel och senast förlagschef på Bokförlaget Atlas. Tove skaffade sig dock dessförinnan lång erfarenhet av radioproduktion då hon under tio år arbetade på och för Sveriges Radio. Hon har bland annat producerat flera P3 Dokumentär, varit programledare och producent för Medierna i P1 samt utvecklat flera programformat.
– Bokbranschen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där allt fler vill lyssna på böcker. Att kunna erbjuda innehåll som tidigare inte funnits eller inte anpassats till ljud känns både lyxigt och viktigt. Det finns otroligt många berättelser där ute som är värda att nå en mycket större publik, säger Tove Leffler.
– Tove har den kompetens som behövs för att förverkliga och ytterligare lyfta de historier som böckernas värld består av till den kvalitet som vi tror att både lyssnare och läsare snart kommer att kräva, säger Sofia Embrén.
– Det ska bli så inspirerande att få använda min erfarenhet från radio och min kunskap om förlagsvärlden i kombination för att utveckla de här projekten, säger Tove Leffler.
Soundtelling är tämligen okända i bokbranschen, men de beskriver sig som ”ett innehålls- och produktionsbolag med fokus på radio-, podcastberättande och engagerande storytelling”.
Mer kända är då en del av de program som Soundtelling jobbat med. De har bland annat utvecklat och producerat UR-podden Algoritmen, Kärlek & Terapi med Daniella Gordon, This Moment Podcast med Marcus Samuelsson & Timbuktu, Episka Ögonblick och Din Självhjälp för PodMe, ABFs prepperpodd Beredsam, IKEAs ”Sovlinjen”, P3-serien Darknet, Rädda Barnens dokumentärserie, Kvinnohistoriskas historiepodd ”Kvinnans Plats”, SKRs HR-podd ”Världens viktigaste jobb”, Telenors ”Världen har förändrats”, hela ljudkatalogen för Snicksstories.com samt flertalet internationella produktioner för Radiotopia, BBC, RTE och NPR.
Som vi skrivit många gånger tidigare: skillnaden mellan podd och ljudbok blir allt svårare att avgöra.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.