Sveriges största nätbokhandel Adlibris förvärvar utmanaren Campusbokhandeln som omsätter över 100 Mkr. De stärker därmed sin position inom både nytt och begagnat i målgruppen studenter.
– Vi är oerhört stolta över att välkomna Campusbokhandeln till Adlibris. Förvärvet är helt i linje med vår nya bokcentrerade strategi. Campusbokhandeln är ett mycket välskött och omtyckt företag där hela affärsidén tar sin grund i hållbarhet. Vi ser verkligen fram emot att tillsammans förädla och vidareutveckla det framgångsrika arbete som Campusbokhandeln genomfört. Det finns mycket vi kan bygga vidare på och lära oss av, berättar Jonas Karlén vd Adlibris, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
”Genom förvärvet förstärker Adlibris sitt fokus på hållbarhet och utökar kunderbjudandet. Campusbokhandeln har Sveriges största utbud av begagnad kurslitteratur. Under de senaste åren har företaget växt kraftigt och kommer i år omsätta mer än hundra miljoner kronor”, skriver Adlibris vidare.
Campusbokhandeln omsatte 88 Mkr och gjorde en vinst på 4,7 Mkr 2019. Enligt SvB räknade Campusbokhandeln med att omsätta över 120 Mkr under 2020.
Adlibris strategi är att återgå till att fokusera på böcker, vilket gör affären logisk.
”I den nya bokcentrerade strategin kommer Adlibris att erbjuda kunderna möjligheten att konsumera litteratur på det sätt kunden själv vill, det vill säga i form av nya fysiska böcker, e-böcker, ljudböcker, streamingtjänst och möjligheten att sälja och köpa begagnad kurslitteratur. Adlibris kommer även fokusera mer på hållbarhet och där kommer förvärvet av Campusbokhandeln att vara en viktig del”, skriver Adlibris.
Adlibris är sedan tidigare delägare i Bokbörsen, och frågan är om man nu kommer att integrera även den delen med tanke på konkurrens från dels Bookis (som numer ägs av Schibsted) och Amazon som globalt sett har en väldigt stor försäljning av begagnade böcker och sannolikt kommer att försöka göra samma sak i Sverige – särskilt som flera svenska antikvariat redan säljer via Amazon (eller det Amazonägda Abebooks).
Campusbokhandeln startades 2005 och säljer ny och begagnad kurslitteratur via nätet och sina tio butiker i studentstäder runt om i Sverige. De identifierade en lucka på marknaden och marknadsför sig med: ”Vår ambition är att vara Sveriges grönaste och skönaste bokhandel samt erbjuda Sveriges billigaste kurslitteratur. Campusbokhandeln finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst.”
– Det känns jättekul att ta det här steget. Det är ett fint kvitto på mitt och mina fantastiska kollegors ansträngningar de senaste åren. Dessutom är det verkligen en stor möjlighet för oss att påverka hela branschen i en mer hållbar riktning och samtidigt kunna ta del av Adlibris erfarenheter för att kunna skapa ett ännu bättre erbjudande för alla studenter. Personligen ser jag även väldigt mycket fram emot att jobba med Adlibris team som jag har fått stort förtroende för under processen, säger Fredrik Hagenius, tidigare ägare av Campusbokhandeln.
Köpesumman är konfidentiell, enligt pressmeddelandet där det inte heller nämns något om prövning av Konkurrensverket.
Campusbokhandeln är en av Sveriges största bokhandelskedjor. Nästa logiska affär skulle kunna vara att låta Adlibris ta över även Pocketshop för att skapa en fysisk kedja av butiker i reselägen och på studentorter. Om några år skulle Sverige då ha två stora kedjor med tillhörande nätbokhandlar: Bokus och Adlibris. Antingen under enbart dessa två varumärken – eller fortfarande med Akademibokhandeln, Campusbokhandeln och Pocketshop kvar som egna varumärken.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!