Liveshopping är den hetaste trenden inom ehandel, och nu har den kommit till den svenska bokbranschen. Ikväll testar Norstedts att sälja böcker via livesända boktips med hjälp av Bambuser och Ebba Kleberg von Sydow.
– Jag tror att vi är det första förlaget som gör detta i Sverige, jag har inte ens sett några stora amerikanska förlag men däremot finns det säkert många i Asien, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Liveshopping-trenden kommer från Asien men har spridit sig över världen och företaget Bambuser, vars plattform Norstedts använder för sitt event, är faktiskt svenskt.
– Bambuser är ett av få företag som har en plattform för liveshopping. De lägger på shoppingupplevelsen. När det gäller försäljningen gör vi detta ihop med Adlibris, säger Olle.
Är det känsligt för förlag att sälja direkt, hur gör ni på er hemsida?
– Traditionellt har ju svenska förlag inte varit särskilt intresserade av att sälja direkt till läsare. Kvällens liveshopping gör vi ihop med Adlibris. På vår egen sajt säljer vi POD-tryckta böcker själva med hjälp av Publits plattform och skickar alla övriga bokköpare till Bokus.
Under det här året har Norstedts förlagsgrupp liksom andra förlag gjort många livesändningar med författarsamtal i olika former. Dessa har lockat alltifrån strax över hundra tittare till tusentals för de mest populära.
– Det är inte mycket om man jämför med stora stjärnor som Bianca Ingrosso eller Therése Lindgren men jämfört med ett vanligt fysiskt boksamtal. När vi gjorde samarbete med 1,6 miljonersklubben hade vi 800 personer som tittade på det eventet. Det är sällan vi har så många på en bokföreläsning i fysisk form, säger Olle Lidbom och fortsätter:
– För oss blir det här ett naturligt steg. Vi har saknat ett nyckeltal på de här livesändningarna, nämligen om det driver försäljning. Med liveshopping hoppas vi få svar på det.
De har valt Adlibris som partner när det gäller att lösa betalning och logistik. Och även för att leda sändningen lutar man sig mot ett proffs.
– Vi har tittat runt en del på livesändningar och fastnade för Ebba Kleberg von Sydow. Hon har lett ett par liveshopping-event i andra branscher. Men hon har också en trovärdighet, hon boktipsar på sin Instagram och har skrivit böcker själv, säger Olle Lidbom.
Ebba får sällskap av förläggarna Håkan Bravinger och Ylva Blomqvist som ”diskuterar, tipsar och guidar dig rätt bland höstens och vinterns snackisar, bästsäljare och böckerna som garanterat går hem hos hela familjen”. Här hittar du Norstedts liveshopping-event.
Flera förlag har haft livesändningar i samband med releaser där man erbjudit boken till specialpris, bland annat Bazar förlag. Men med Bambusers lösning ska själva bokförsäljningen vara mer integrerad i eventet.
Återstår att se om liveshopping blir den nya stora grejen i bokbranschen – och om det blir förlagen eller bokhandlarna som kommer att dominera den.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!