Bokus och Adlibris ska få konkurrens på den svenska bokmarknaden av Sesamy som lanseras inom kort. De tror på styckförsäljning av digitala böcker. Bakom står grundarna av Acast.
”Sesamy är en utmanare på den svenska bokmarknaden. Vår vision är att göra det enklare att köpa och konsumera digitala böcker styckvis”, skriver bolaget i ett mejlutskick till Axiell Medias kunder. ”Axiell Media är vår distributör för digitala böcker och hjälper dig och ditt förlag att publicera dina böcker till Sesamy.”
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Bakom Sesamy finns entreprenörstrion Måns Ulvestam (som är VD för Sesamy), Karl Rosander och Markus Ahlstrand. Trion ligger bakom bland annat världens ledande podcastplattform Acast. Men har även grundat Internationellt framgångsrika Internetkonsulter såsom Abel & Baker, Greatworks, Society46 med mera.
Samtidigt som svenska prenumerationstjänster erövrar världen hoppas Sesamy att tjänsten över tid ska förändra hur människor köper och konsumerar digitala böcker.
”Tillsammans med förlag och bokbransch vill vi driva på utvecklingen av bokförsäljning och konsumtion och hitta nya vägar att nå konsumenter och göra dem nöjda. Sesamy betalar F-pris för förlagens böcker och kommer kontinuerligt utveckla verktyg som ökar marknaden för enstaka köp. Exempelvis genom att på ett enkelt sätt låta bokförlag, bokklubbar, författare etc marknadsföra böcker via sociala media, men också genom marknadsföring i nya kanaler såsom iTunes”, skriver de.
På Sesamy.com syns än så länge bara en visionsförklaring som talar om ”the great escape from the subscription trap” där de menar att prenumerationer bara leder till att du betalar för innehåll som du inte är intresserad av och inte kommer att konsumera.
Enligt uppgifter till Boktugg är det inte enbart digitala böcker utan även andra typer av media som ska erbjudas som styckförsäljning, exempelvis film och musik.
En spännande utmanare. Förhoppningsvis kommer de även att satsa på att öppna upp distributionen av eböcker och ljudböcker på ett bättre sätt än att enbart anlita en distributör. Acast förespråkar ju exempelvis öppen distribution.
Förmodligen tittar Sesamy inte enbart på den svenska marknaden utan den globala eboks- och ljudboksmarknaden för download. Gissningsvis bygger de även en app och/eller plattform som stödjer smidig nedladdning av de eböcker och ljudböcker du köper.
Kommer de att kunna rubba prenumerationsboomen – och kan de hävda sig mot Bokus och Adlibris? Utmanaren Bokon har ju inte lyckats nå en tillräcklig omsättning och övriga digitala bokhandlar är väldigt små. Globalt finns förstås Kobo, Amazon Kindle Store samt Audible.
Fotnot: Boktugg söker Sesamy för en kommentar.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.