Bokmässor och litteraturfestivaler tvingas ställa om i coronapandemins spår. Bollnäs Bokmässa valde att arrangera årets mässa i form av en Facebookgrupp.
Hur arrangerar man en digital bokmässa eller litteraturfestival? Den frågan har många arrangörer runtom i världen ställt sig under det senaste året, och svaren varierar från tv-studios och Netflixliknande Play-tjänster som exempelvis Bokmässan i Göteborg till författarsamtal som sänds via Zoom, Youtube eller Facebook.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Men varför krångla till det? Bokmässan i Bollnäs skulle i år ägt rum den 20 oktober men fick av förklarliga skäl ställas in.
– Jag startade mässan för flera år sedan i samarbete med biblioteket. Vi hade 26 utställare och hyfsat med folk redan premiäråret. Andra året ville biblioteket ta över arrangemanget – till min stora glädje. Det var ett långsiktigt mål som jag hade. Så sedan dess har jag bara kunnat slinka in som utställare, säger Alwa Woxlin som även driver Bokförlaget K&R.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Ifjol hakade även Region Gävleborg på och ville hålla i trådarna. Helt underbart, jag vill ju att bokmässan ska växa! Både Ljusdal och Gävle har uttryckt önskemål om att få hålla i bokmässan, som är den enda i vårt län, men vi ska nog försöka hålla den kvar i Bollnäs för det ligger väldigt centralt i länet. Mässan ifjol var mycket välbesökt. Det kom folk långväga ifrån. Anders Jacobsson, en av papporna till Sune-böckerna, ställde ut exempelvis. Han har publicerat flera böcker på mitt förlag, säger Alwa.
Även om den fysiska mässan är inställd i år ville hon göra någonting. En digital mässa. Alwa startade helt enkelt en Facebookgrupp och förklarade:
“På grund av pandemin är den fysiska mässan framflyttad till hösten 2021. Men här kan vi ha bokmässa året runt! Bokhandlare, förläggare, författare och illustratörer får en varsin “monter”. Använd kommentarsfälten i din “monter” vid nya inlägg.
Bjud in alla dina vänner!
Välkomna!”
Det är en enkel teknisk lösning och de allra flesta svenskar har tillgång till Facebook. I övrigt är det upp till utställarna att skapa sina egna mikromontrar med text, bild och video.