Det är absurt att de flesta svenska förlag inte kan tänka sig att seriös litteratur kan handla om hur teknologin ändrar vårt sätt att leva, menar författaren A.R. Yngve, som gång på gång fått sina science fiction-manus refuserade av traditionella förlag och därför tvingats hitta alternativa publiceringsvägar.
A.R. Yngve är författaren och illustratören som har provat de flesta möjliga vägar för att nå ut med sina verk. Han har tecknat och skrivit serier, noveller och böcker sedan 1993, och aldrig gett upp sin författardröm. Tidigare i år släpptes A.R. Yngves trilogi De mörka tidevarven på Wela Förlag. Trilogin har gjort en lång resa för att nå målet (det vill säga utgivning), och serien funnits i flera olika former: först som illustrerad webbföljetong och sedan som bokserie på engelska under titeln Darc Ages.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
En liknande krokig väg kan A.R. Yngves egen författarkarriär sägas ha tagit. Han har fått erfara både en och två gånger att det inte är det allra lättaste att bli utgiven som fantastikförfattare. Detta trots att fantastik (ett samlingsnamn som innefattar genrerna fantasy, science fiction och skräck) är otroligt populärt just nu inom både litteratur, serier, film och spel.
Vad är det med just fantastik som är så tilltalande?
– Jag tror att fiktion alltid speglar verkligheten på något sätt. Fantastikens popularitet är ett symptom på vår tidsanda med dess snabba förändringar, med ständigt nya upptäckter om världen och oss själva. Den del av fantastiken som vi kallar ”fantasy” är motreaktionen, som uttrycker vår längtan efter en enklare värld med nostalgisk-mytologiska förtecken. Science fiction är den reaktion som bejakar den ständiga förändringen, men också varnar för möjliga risker. Den genren är min favorit, säger A.R. Yngve.
Redan som liten kom idag 47-åriga A.R. Yngve i kontakt med mycket science fiction. Filmer som Stjärnornas Krig och 2001: Ett rymdäventyr gjorde ett enormt intryck på honom, och likaså SF-serier som Apornas Planet. Det gjorde att han snart gick vidare till att läsa genrelitteratur. All denna påverkan från olika media ledde honom att slutligen själv börja skapa science fiction – först som teckningar, sedan korta berättelser, serier, dataspel, och till sist böcker. Snart konfronterades han av den ack så svåra frågan: Hur når man ut? Som så många andra vände han sig till bokförlagen. Där fick han dock ett svalt mottagande.
– Svenska förlag … don’t get me started. Jag har skickat manus till i stort sett alla förlag som finns i Sverige. Bara en handfull små utgivare har velat ge ut mina noveller och romaner. Hos småförlagen finns viljan att satsa på genrelitteratur, men deras ekonomiska svängramar är mycket begränsade.
A.R. Yngve menar att de stora svenska förlagen konsekvent gett honom kalla handen. Detta är han inte ensam om, många andra som skriver genrelitteratur har precis samma erfarenhet. Om detta säger A.R. Yngve att den gamla förlagsbranschen ängsligt klänger sig fast vid det beprövade: deckare, samt böcker av och om kändisar. På senare tid har de gamla förlagen vågat satsa lite på skräck och fantasy, medan science fiction fortfarande är i skymundan.
– Det är absurt att just nu, precis nu, kilar vanligt folk runt med sina smarttelefoner och spelar Pokemon Go … samtidigt som de flesta svenska förlag inte kan tänka sig att seriös litteratur skulle handla om hur teknologin ändrar våra sätt att leva! Vi är redan karaktärer i en SF-historia, inte trötta medelålders poliser i en sunkig deckare.
När inget förlag nappade bestämde sig A.R. Yngve för att prova alternativa vägar för att sprida sina verk och hitta sin publik. Bland annat lade han under tio års tid ut sina texter online på en hemsida vid namn ”Read My Books For Free”. Gensvaret blev inte så stort som han hade hoppats, och projektet lades ner 2009. Men A.R. Yngve säger att ha en egen textsajt gjorde hans skrivande mer disciplinerat och fokuserat. Läsarreaktioner från när och fjärran gav honom ökat självförtroende, vilket drev honom att fortsätta skriva. Det ledde till slut till att han blev antagen av Wela Förlag, där han gav ut sin första ”riktiga” roman, TERRA HEXA, som också den blev en trilogi.
Vad är ditt råd till andra fantastikförfattare, hur når man ut med sina verk?
– Mitt råd till andra som skriver SF, Fantasy, skräck eller något som inte går att definiera som genre, är: Undersök alla möjligheter. Pröva alla vägar, utom de som försöker lura dig att betala för utgivning. Och lär dig marknadsföra dina verk. Det är inte nog med att vara författare, du måste vara din egen PR-agent. Detta gäller också om dina alster ges ut på ett större förlag. Våga framför allt göra något annorlunda, som sticker ut. Det finns redan alldeles för många som bara vill imitera sina favoritförfattare. Gå djupt in i dig själv och hitta din egen grej.
A.R. Yngve påpekar också att bokbranschen just nu är i så snabb förändring att alla de gamla reglerna snart kan upphöra att gälla.
– Det har egentligen aldrig funnits så många möjligheter för en författare som nu. Till exempel: Samma dag som jag skriver detta, kommer en check i posten. Det är royalties på e-böcker som jag gett ut själv på Amazon.com. Det blir inte så mycket pengar – men ju fler titlar jag har där, desto mer royalties ackumuleras över tid – och vi snackar 70%, inte 50 eller 30. Och kom ihåg att e-böcker aldrig säljer slut.
Har du några nya projekt på gång?
– Redaktören på Wela Förlag, som gett ut alla mina romaner i Sverige, vill att jag ska skriva och rita fler barnböcker. Så snart kommer min nya illustrerade barnbok ut. Den är i första hand gjord för barn – min egen son hjälpte till med idéer och råd – men också för vuxna läsare. Och den är väldigt, väldigt skojig. Det blir säkert fler barnböcker, fler illustrationer åt andra författare — och garanterat en fortsättning på Darc Ages. Och så har jag flera andra böcker som inte skrivits färdigt … Eh, vad var frågan nu igen?
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.