Mari Wärri återvänder till Storytel – blir nordisk chef för innehållsstrategi

Mari Wärri tillträder den 9 november 2020 en nyinrättad tjänst som Head of Nordic Content Strategy på Storytel. Foto: Pressbild.

Mari Wärri, tidigare landschef för Storytel Finland, återvänder till bolaget på en nyinrättad tjänst som Head of Nordic Content Strategy på Storytel.

Storytel expanderar kraftigt och anställer folk på om inte löpande band så nästan. Mari Wärri hade 2016–2019 rollen som landschef för Storytel Finland, och hade dessförinnan jobbat som Editorial & Publishing Manager och Sales & Marketing Director på ett av Finlands största förlag, Bonnierägda WSOY. Tillträdandet av tjänsten som Head of Nordic Content Strategy innebär att Mari Wärri lämnar sin nuvarande position som VD för det finska design- och tryckeriföretaget Putinki Oy.

– Det här är ett erbjudande som jag helt enkelt inte kunde tacka nej till. Det känns både som ett drömjobb och som att komma hem. Innehåll är mitt liv och Storytels nordiska verksamhet är utan tvekan det bästa och härligaste lagbygget som finns inom streaming idag. Jag är väldigt ivrig att få börja använda de här fina ingredienserna för att skapa den bästa möjliga mixen och ännu fler attraktiva upplevelser och värden för den nordiska publiken, författarna och förlagen, säger Mari Wärri i ett pressmeddelande.

I sin nya funktion, med den långa titeln, kommer hon utveckla och ansvara för företagets nordiska förlagssamarbeten och synergier mellan Storytels innehålls-, förlags- och produktionsverksamhet i Norden. Mari Wärri kommer att rapportera till Helena Gustafsson, med den nästan lika långa titeln Chief Content Strategy Officer på Storytel.

– Mari har skickligheten, engagemanget och den djupa erfarenheten av att utveckla utgivning, innehåll och marknadsföring på en nordisk bokmarknad som växer och känner medvind driven av ljudbokens ökade popularitet. Det gör henne till det perfekta valet. Jag är övertygad om att Maris strategiska vision, hennes sinne för utbyte och samverkan, och hennes engagemang för nordiska berättelser och författarskap kommer att göra henne till en fantastisk partner för nordiska förläggare, och en inspirerande katalysator för spännande innehållsutveckling och samarbete i Norden, säger Helena Gustafsson, Chief Content Strategy Officer på Storytel, i samma pressmeddelande.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.