I över 15 år har onlinetryckeriet Onlineprinters sålt visitkort, affischer, broschyrer och andra trycksaker. Ledorden är kvalitet och effektivitet.
Nätbutiken Onlineprinters startade 2004 med ett urval av standardprodukter som de obligatoriska visitkorten, reklamblad, affischer och broschyrer. Numera förväntar sig kunderna ett bredare urval, och de senaste åren har sortimentet utökats med ett stort antal produkter.
– Våra kunder kan välja bland tusentals trycksaker, varav de flesta produceras i vårt eget tryckeri vilket innebär att vi har full kontroll över kvaliteten. Men trots det har klassikerna inte förändrats så mycket genom åren, och de mest efterfrågade produkterna 2019 var reklamblad, visitkort, foldrar och broschyrer samt stortryck som roll-ups, banners och affischer, säger Roland Keppler, CEO för Onlineprinters.
I första hand erbjuder Onlineprinters reklam- och marknadsföringsmaterial, men även den som är intresserad av att trycka böcker kan vända sig hit.
– Vi erbjuder tryck av böcker i hårdpärm, både svartvitt och fyrfärg, och även anteckningsböcker med mjukpärm. Men utbudet utvecklas ständigt och fler möjligheter för de som vill trycka böcker kan mycket väl introduceras framöver.
De största styrkorna är lång erfarenhet av och god kunskap om onlinetryck, kontinuerlig investering i den senaste trycktekniken och en omfattande produktion vilken möjliggör låga priser och snabba leveranser.
– Vi är certifierade för offsettryck, digitaltryck och även efterbehandling – vilket få andra onlinetryckerier är. Eftersom vi är aktiva i hela Europa med en stor kundbas har vi möjlighet att kombinera de olika teknikerna. Vi använder oss av den senaste tekniken från Heidelberg och HP, och om bara några veckor ska vi introducera en ny typ av bläckstråleteknik vilket kommer leda till ännu snabbare leveranser, säger Roland.
Varje teknik har sina fördelar. Offsettryck är den ledande tekniken för stora upplagor medan digitaltryck ofta används för mindre upplagor. Den nya bläckstråletekniken (roll ink jet) är enligt Roland mycket effektiv och lämpar sig för allt mellan offset och digitaltryck.
Ända sedan starten har Onlineprinters använt sig HP:s maskiner av den enkla anledningen att de vill kunna garantera hög kvalitet.
– Beslutet har lönat sig, och vi var tidigare i år de första som köpte digitaltryckpressen HP Indigo 100K. Den nya pressen säkerställer både god kvalitet, effektivitet, mångsidighet och läsbarhet.
Hållbarheten viktig
Hållbarhet är viktigt för både företaget och deras kunder, och Onlineprinters jobbar med hållbarhet dels vad gäller produkterna, dels i sin egen process.
– Vi jobbar hårt för att minska papperssvinnet och vår process är cradle to cradle-certifierad. Vi har centraliserad färgdistribution, använder en helt kemikaliefri utvecklingsprocess för våra tryckplåtar och miljövänligt producerad energi. Dessutom använder vi bara FSC- och PEFC-märkt papper. Och för att hjälpa våra kunder att snabbt hitta alla miljövänliga produkter i vår webshop har vi nyligen infört en ny kategori på sajten, säger Roland.
Kunderna kan även välja att klimatkompensera för den koldioxid som släpps ut under tryckprocessen. Onlineprinters samarbetar med företaget ClimatePartner som är specialiserat på just detta. Utsläppen beräknas automatiskt för varje beställning och kan därmed enkelt kompenseras genom att exempelvis stödja övergången till förnybara energikällor eller trädplanteringsprojekt.
– Att beställa trycksaker genom Onlineprinters är aktuellt för alla som efterfrågar en enkel beställningsprocess, hög kvalitet och prisvärda produkter, säger Roland Keppler.
Om Onlineprinters
Onlineprinters-gruppen hör till de marknadsledande onlinetryckerierna i Europa. De tillverkar i egen regi individuella trycksaker från flyers till kompletta mässmontrar för mer än 1 000 000 kunder i 30 länder i Europa. Produktionsplatserna finns i Neustadt an der Aisch i Tyskland, Southend i Storbritannien, Århus i Danmark och Stettin i Polen. Onlineprinters levererar årligen 3 miljarder trycksaker och har 1400 medarbetare. Läs mer på onlineprinters.se.