Vi har tidigare skrivit om Storytels rekordtillväxt och satsningar på egna utgivningar. Men även utomlands har mobiltelefonerna gjort att ljudboken växer. Utvecklingen går till och med mot mer påkostade inspelningar med kända skådespelare.
Det är Wall Street Journal som skrivit en lång och läsvärd artikel om ljudböckernas framfart, med fokus på den amerikanska marknaden.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Försäljningen av ljudböcker i USA och Kanada ökade med hela 21 procent under 2015 jämfört med året före, enligt Audio Publishers Association.
Precis som med Storytel Original i Sverige så finns det författare som skriver direkt för ljudboksformatet eller släpper först som audio. Stephen King släppte sin novell Drunken Fireworks som ljudbok flera månader innan den kom i tryckt utgåva. Intressant där var att den släpptes som audio-CD, digital nedladdning samt som en gratis stream för att marknadsföra en ny tjänst från CBS Radio. Förlaget Simon & Schuster ägs också av CBS.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Audible (sedan 2008 ägt av Amazon) ökade antalet medlemmar med 40% under 2015 samtidigt som utgivningen har exploderat. 2011 publicerades drygt 7000 audiotitlar – förra året var samma siffra 35 574 titlarNär utgivningen ökar så väljer de stora förlagen att investera i produktionen, exempelvis genom kända skådespelare som inläsare. HarperAudio anlitade Reese Witherspoon för att läsa in Harper Lees “Go Set a Watchman” förra året.Frågan är om utvecklingen går mot ljudböcker som mer liknar radioteater med flera skådespelare om gör olika karaktärers röster? Minns exempelvis hur Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams började som en radiopjäs i tolv delar som sändes på BBC Radio 4 med start 1978. Den första boken i pappersformat utkom först året därpå.Sen måste man förstås komma ihåg att ljudböcker fortfarande är en väldigt liten del av det totala antalet sålda böcker i USA. Den stora tillväxten kommer från låga nivåer. Under 2015 utgjorde ljudböckerna endast 3 procent av det totala antalet sålda böcker i landet.Så vi kan ana två olika trender inom ljudboksproduktion:
- Tekniken gör det möjligt för vem som helst att bygga en enkel ljudstudio hemma och själv läsa in sina böcker. Egenutgivning av ljudböcker är inte svårt och det finns dessutom alternativa distributionsvägar som poddar.
- Påkostade studioinspelningar med kända skådespelare (affischnamn), bakgrundsmusik, ljudeffekter och flera olika röster blir ett sätt att sticka ut i mängden när antalet titlar exploderar. Samtidigt ökar kostnaderna också risken för att förlaget inte tjänar pengar på ljudboken.
Den ena utesluter inte den andra. Kommer det att bli vanligare med författare som själva läser in sina böcker? Astrid Lindgren läste in flera av sina böcker, då ofta för radion i första hand. Det skulle vara ett sätt att bygga sitt varumärke än starkare. Ett framgångsrikt exempel är Sune-böckerna som är inlästa av Anders Jacobsson som också skrivit böckerna tillsammans med Sören Olsson (som i sin tur läst in duons Bert-böcker).
Erfarenheten från USA, precis som här hemma i Sverige (som exempelvis DN uppmärksammat) är att ljudboken i mobilen gör att vi hinner konsumera fler böcker än om vi är hänvisade till att läsa på papper eller skärm. Enligt DN fördubblades den svenska ljudboksmarknaden mellan 2014 och 2015. Frågan är om tillväxten blir lika stor i år?
Foto:Martin Dimitrov, iStockphoto.