Rakutenägda Kobo lanserar idag en ny modell, Kobo Nia, hos flera svenska återförsäljare. Dessutom: deras prenumerationstjänst Kobo Plus släpps nu i Kanada – den bygger på revenue share.
Kobo är bland de största företagen i världen när det gäller eböcker, men trots att deras läsplattor säljs av flera svenska återförsäljare är de tämligen okända i Sverige fortfarande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Nu går Kobo på offensiven. Dels släpper de en ny modell, Kobo Nia, som ersätter Aura 2 (som har fyra år på nacken). Det här är Kobos budgetmodell som kostar 99 dollar i USA där den konkurrerar med Amazon Kindles billigaste modell för 110 dollar.
Forbes skriver i ett test att Nia trots priset är bättre än Amazons billigaste Kindle, med dubbelt så mycket lagringsutrymme (8 GB vs 4 GB) och än viktigare högre upplösning på den 6 tum stora eInk-skärmen (212 PPI vs 167 PPI).
Det europeiska priset ska vara 99 euro och på den svenska marknaden kostar Kobo Nia strax under 1100 kr hos återförsäljare som Kjell & Company, Webbhallen, Komplett.se, CDON och Netonnet.
En annan intressant nyhet gällande Kobo är lanseringen av deras prenumerationstjänst Kobo Plus på den kanadensiska marknaden. För 9,99 dollar per månad (det är något oklart om det avser amerikanska eller kanadensiska dollar) får kunderna obegränsad tillgång till 270 000 titlar (eböcker och ljudböcker). Max 15 eböcker eller ljudböcker kan laddas ner samtidigt till plattan, därefter tas en bok bort när man laddar ner en ny.
Det är dock långt ifrån hela Kobos katalog (som består av över 6 miljoner titlar).
Kobo Plus finns sedan tidigare i Nederländerna och Belgien. Kobo använder sig av en revenue share-modell där man varje månad tar de totala intäkterna och det totala antalet minuter som abonnenter läst under månaden.
Därefter delas intäkter med minuter för att få fram ett värde per konsumerad minut. Kobo behåller 40 procent av intäkterna och 60 procent går till författare/förlag. De flesta titlarna som finns i Kobo Plus är utgivna av indieförfattare och de stora nordamerikanska förlagen verkar ännu inte övertygade om digitala böcker för obegränsad läsning/lyssning via månadsabonnemang.
Den intressanta frågan är förstås ifall Kobo kommer att lansera Plustjänsten i fler länder. Som Boktugg tidigare berättat så säljer Kobo eböcker i en svenskspråkig shop, dock med begränsat antal titlar. Saga Egmont och HarperCollins Nordic är två förlag som släpper många titlar på Kobo, men vi hittar även svenska titlar från Bonnierförlagen.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!