Hela 78% av Storytels lyssnare är kvinnor, enligt en undersökning de gjort bland sina kunder. Dessutom ökade lyssnandet rejält förra året: 3,5 miljoner ljudböcker jämfört med 2 miljoner året före.
Häromdagen dök det upp lite statistik från Storytel som fått in hela 14 000 svar från sina kunder på en undersökning om lyssnarvanor. Här finns flera intressanta erfarenheter som förlagen kan dra nytta av när de planerar sin fortsatta utgivning:
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
- Ljudbokslyssnandet ökar dramatiskt i Sverige. I fjol lyssnades det på 3,5 miljoner ljudböcker genom Storytel, att jämföra med 2 miljoner året dessförinnan.
- Hälften av alla lyssnare finns i storstadsregionerna och den andra hälften är jämnt utspridd över landet.
- Lyssnarna är filtiga. 78 % lyssnar på ljudböcker varje dag!
- 41 % av lyssnarna väljer ljudbok efter författare, men hela 8 % väljer efter uppläsare! Det är inte viktigt att uppläsaren är känd, men det är viktigt att hen har en behaglig röst och är duktig på att dramatisera texten.
- 78% av Storytels lyssnare är kvinnor. Den största gruppen bland kvinnor, ca 30 %, är 46-55 år. 13 % är 26-35 år, och 10 % är över 65 år.
Att inläsaren är viktig vet vi sedan tidigare. En stor skillnad på digitala tjänster som Storytel är förstås att man får verklig hårddata på vem som lyssnar och på vad. Bokhandlare har genom åren vittnat om att de allra flesta böcker köps av kvinnor och således även läses av kvinnor.
Alla föräldrar har fått upp ögonen för behovet av att få barnen att läsa eftersom det hjälper till att utveckla deras läsförståelse vilket de har nytta av i samtliga ämnen. Det är till och med vetenskapligt bevisat att den som har för dålig läsförståelse inte klarar godkänt betyg i årskurs nio.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Men, är det kanske dags att börja diskutera hur vi ska få fler män att läsa – även när de blivit vuxna? Eller, eftersom det är svårt att lära gamla hundar sitta, se till att pojkar fortsätter läsa när de blir äldre.
Här hade man ju kunnat tro att Storytel och ljudböcker skulle vara något som lockade de här icke-läsande männen, men enligt statistiken är det inte så. I alla fall inte ännu.