Ska robotar ta över lektörsläsningen på förlagen? Amerikanska författarna Jodie Archer och Matthew L. Jockers påstår sig ha hittat en algoritm som identifierar bästsäljare.
Vi har läst mycket om hur digitaliseringen drabbar olika branscher. För bokbranschen har det mest talats om distributionen av de färdiga böckerna, inte så mycket produktionen. I andra branscher pratas om hur många jobb som kan effektiviseras genom att robotar (eller snarare datorprogram) ersätter människorna. Forskare menar exempelvis att en stor del av bokföringsarbetet på företag kan automatiseras och därmed försvinner tusentals arbetstillfällen – alternativt att tiden kan läggas på mer kvalificerad analys än kontering.
Aktuella erbjudanden
Aktuella erbjudanden hos Adlibris
Kampanjpriser hos Bookhero
Heta erbjudanden hos Bokus
När du handlar böcker via länkarna ovan stöttar du Boktugg med en liten kick-back. Tack.
De flesta förlag letar efter böcker som kan sälja. Eftersom bokbranschen till sin struktur handlar om riskkapitalverksamhet där förläggare räknar med att kanske en eller två böcker av tio faktiskt går med vinst – och därmed ska bekosta de övriga som inte gör det. Att hitta en bästsäljare är ingen exakt vetenskap, det bevisas inte minst av hur många bästsäljare som genom åren refuserats av många förlag – tills någon tänker annorlunda.
De båda författarna Jodie Archer och Matthew L. Jockers påstår sig nu ha hittat en algoritm som identifierar bästsäljare. Den 20 september släpper de boken The Bestseller Code: Anatomy of The Blockbuster Novel (Adlibris, Bokus). Deras algoritm analyserar tema, intrig, karaktärer och miljöer för att avgöra vilka kombinatoner som tilltalar läsare allra mest. Med hjälp av detta har de skapat en test som de kalla “The Bestseller-ometer”.
– Tre-fyra centrala teman som upptar runt 30% av berättelsen
– En intrig formad med regelbunden rytm
– en symmetrisk “plotline” och en tydlig tre-aktsstruktur
– ett alldagligt språk
Nu är det inte första gången någon ger sig på att analysera och försöka förstå vad som skapar en bästsäljare. Lina Wennersten och Katarina Lagerwall skrev boken Konsten att skriva en bästsäljare (Alfabeta, 2011) som byggde mycket på intervjuer med kända författare.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.