Ugglo har sålt 150 000 skollicenser och har snart runt tusen privatkunder. I höst lanseras nya tjänsten Ugglo Kunskap riktad till högstadiet och gymnasiet. Då ska bolaget även nå lönsamhet.
– Ljud och bild fortsätter att attrahera lärare, elever och föräldrar. Vi lämnar ett bra halvår bakom oss med många nya kunder, ca 150 000 elever på betald licens i skolor i Sverige och Finland, summerar Nils Ohlsén, VD på Ugglo.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Ugglo har successivt utökat sitt erbjudande. Ugglo Skola och Ugglo förskola kompletterades i april med Ugglo för hemmabruk (79 kr/mån).
– Tjänsten för privatpersoner är just nu ett komplement till vår B2B-affär med kommun- och skolavtal och drivs av användandet där. Barnen kommer hem och vill fortsätta läsa och lyssna, det blir därför naturligt att använda Ugglo även hemma. Vi siktar på ett tusental kunder i slutet av året, säger Nils Ohlsén till Boktugg.
Tidigare i somras meddelade Ugglo att de utökat katalogen med ett antal lättlästa titlar: ”Genom samarbeten med välkända förlag som Nypon, Hegas och Natur & Kultur tillgängliggör Ugglo hundratals lättlästa böcker för alla Ugglos kunder. Kombinationen med ljud utgör dessutom ett extra stöd för alla barn och unga som behöver stöttning i läsningen, eller som helt enkelt föredrar auditiv inlärning framför visuell inlärning.”
Ugglo ska omsätta 2 Mkr i månaden 2021
Även ekonomiskt har bolaget utvecklats positivt. Bolagets första bokslut (2018) landade på endast 762 tkr i omsättning och en förlust på 740 tkr. Ugglo omsatte runt 6 Mkr 2019. I bokslutet landade omsättningen på ca 3,5 Mkr eftersom bolagets redovisningsmodell innebär att betalda årsprenumerationer delas upp månadsvis, så intäkterna från en licens såld under exempelvis hösten hamnar huvudsakligen på kommande år.
De senaste tolv månaderna har Ugglo ökat sin försäljning med 190 procent och ligger idag rullande på en nivå som motsvarar över 9 Mkr i årsomsättning. Därmed närmar man sig en viktig punkt i företagets utveckling: break even.
– Vi siktar på att omsätta en miljon kronor per månad i slutet av det här året och sedan dubbla det nästa år. Det innebär att vi inom kort kommer att vara lönsamma och dessutom ha resurser att fortsätta bygga ännu bättre tjänster för barn, ungdomar och lärare.
Ugglo Kunskap – även för högstadiet och gymnasiet
En av dessa tjänster lanseras redan i höst, under namnet Ugglo Kunskap som vänder sig till en äldre målgrupp än de tjänster Ugglo hittills erbjudit.
– Elever är vana vid ett annat informationstempo än vad klassiska läromedelsböcker kan erbjuda. Med hjälp av lärare har vi kompletterat artiklarna med reflektions- och diskussionsfrågor som gör att läraren kan lägga mindre tid på förberedelse och mer tid på kvalitativ undervisning.
Målgruppen är från mellanstadiet till gymnasiet. Grunden för Ugglo kunskap är lättillgängliga, aktuella, journalistiska och populärvetenskapliga artiklar, ljudsatta av skådespelare, säger Nils Ohlsén.
Hur stor är er katalog – och hur ser ersättningsmodellen till förlagen ut?
– Den växer hela tiden och består av ett par tusen titlar. Vi prioriterar framför allt kvalitativa titlar som passar i en lärande miljö. Nu börjar även förlag själva producera ljudböcker även i barn- och ungdomskategorin vilket innebär att utbudet växer snabbt. Just nu delar vi ut ungefär 1 miljon kronor i royalties till våra förlag varje kvartal, säger Nils Ohlsén.
Om Ugglo
Är en flerspråkig ljudbokstjänst med ljudsatta bilderböcker. Appen är tänkt som ett enkelt och roligt sätt att utveckla elevernas kunskapsnivå och läsförmåga. Ugglo grundades 2017 av Jens Malmqvist, Alexandra Tsampikakis, Daniel Forslund och Nils Ohlsén. Idag jobbar åtta personer med Ugglo. Säljs i första hand till kommuner och skolor.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!