Bokhandlar får konkurrens av nätbokhandlar som får konkurrens av prenumerationstjänster. Nu får de renodlade boktjänsterna konkurrens av musiktjänsterna (som redan kastat sig över podcasts). Har du koll på Spooks förresten?
Bokhandlarna svettas över att Storytel och dess svenska kusiner lockar allt fler bokälskare att skaffa abonnemang och läsa och lyssna i mobilen. Storytel expanderar globalt, köper förlag och konkurrenter på löpande band: Forlagið, Kitab Sawti och Earselect. Och går in på nya marknader som Thailand (2020) och Indonesien (2021).
Men det finns orosmoln även där. För en liten bokhandel med en årsomsättning på fem, tio eller kanske rentav femton miljoner så är Adlibris en drake med miljardomsättning. Men Storytel kommer att sälja böcker för mer pengar än Adlibris i år (dock på en global marknad).
Det finns dock ännu större rovdjur som kan sluka både Adlibris och Storytel till mellis. Då pratar jag inte ens om Amazon med alla deras inköpta familjemedlemmar Book Depository och Audible.
Nej, Spotify (286 miljoner aktiva månatliga användare och 130 miljoner abonnenter i 79 länder) och Deezer (musiktjänst med 16 miljoner aktiva användare varje månad i 180 länder) sneglar också mot ljudböcker. Du har säkert läst och kanske upplevt Spotifys hårdsatsning på podcasts. En del av dessa tangerar nästan ljudböcker, som satsningen på Svenska Folkets historia med Anders Lundin som lanserades i juni.
Deezer uppges vara på gång med en ny app som ska stödja ljudböcker bättre. Spotifys app är ganska kass för ljudböcker. Men det kan ändras. Den var värdelös för podcasts fram tills för något år sedan. Idag är den helt okej.
Dessutom finns det entreprenörer som tar saken i egna händer. Appen Spooks från Zebralution är integrerad med Spotify (du måste ha Spotify Premium-abonnemang) och ger en upplevelse som faktiskt inte skiljer sig jättemycket från de ljudboksappar vi sett.
Vad innebär det för förlag och författare? Hur mycket pengar kan en lyssning på en ljudbok via Spotify egentligen ge? Enligt uppgifter till Boktugg ungefär som på Storytel, vilket låter förhoppningsfullt jämfört med den kalkyl vi gör utifrån uppgifter om att Spotify betalar ungefär 0,0032 dollar per stream.
De ljudböcker som vi hittar på Spotify har ofta delats upp i korta sekvenser på en och en halv minut lite drygt. Nej, du ska inte använda Shuffle-funktionen för att lyssna på ljudböcker. Så en ljudbok på tio timmar blir 300-400 ”låtar”, vilket skulle ge en ersättning på runt 10 kr per ljudbok. Hälften mot Storytel.
Spotify har fortfarande inget menyval för Audiobooks (vilket de har för Podcasts). Men det är bara en tidsfråga. Eller så köper de Spooks – eller Storytel. Eller båda.
Just det. Förresten så har ju Spotify gjort en liten inbrytning på ljudböcker tidigare genom Spotify Kids.
Fotnot: Den här texten är publicerad i Boktuggs nyhetsbrev #216. Om du inte redan är prenumerant på nyhetsbrevet – anmäl dig idag. Det är kostnadsfritt. För dig som vill ligga ett steg före.
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!