Nina Tegar från Tegar förlag värdesätter att det under våren har blivit mer naturligt än någonsin att finna alternativa sätt att nå ut – ett arbetssätt hon är säker på kommer att fortleva.
I dagens avsnitt av Boktuggs sommarserie möter vi Nina Tegar som driver Tegar Förlag, ett ungt förlag med liten utgivning av skönlitteratur och fackböcker.
– Vår utgivning under året har delvis påverkats av Corona-läget, då en av tre planerade utgivningar skjutits upp. I slutet av maj utkom romanen Fragment (som om vi aldrig fanns) av skådespelaren Peter Sjöquist och i september planeras utgivning av fackboken Sensitivt ledarskap. Möt det nya sättet att leda i tolv intervjuer av journalisten Pia Rockström, säger Nina Tegar.
Förlaget erbjuder även olika sorters skrivartjänster och genom olika digitala plattformar har detta arbete kunnat fortgå som vanligt, berättar Nina.
– Det är svårt att säga exakt hur mycket den pågående pandemin påverkat förlagets ekonomi. En uppskjuten utgivning är ett sätt att vänta med en investering vilket samtidigt genererar uteblivna intäkter. När det gäller den nyutkomna romanen Fragment (som om vi aldrig fanns) har vi inte kunnat ha en fysisk release och andra fysiska evenemang att delta i saknas. Det är givet att detta påverkar försäljningen negativt, säger Nina och fortsätter:
– Det positiva i kråksången är ändå att det har blivit mer naturligt än någonsin att finna alternativa sätt att nå ut. Något jag personligen värdesätter och är säker på kommer att finnas som ett givet arbetssätt i långt större utsträckning än tidigare. Inte bara som ett komplement utan som ett kraftfullt verktyg.
Vilken är den viktigaste frågan i bokbranschen i höst?
– Det handlar nog om den ovissa framtiden, hur kommer den att se ut? Men också, hur kan man som förlag tänka nytt och förnya sig för att synas?
Har du något somrigt läsminne, vad brukar du läsa på somrarna?
– Jag växte upp i en värld fylld av hyllmeter av böcker, med både läsande och skrivande föräldrar. Det har så klart påverkat mig och jag har alltid läst väldigt mycket. Särskilt om somrarna. Det bästa jag vet är att ligga i skuggan en varm dag, känna vindens bris över ansiktet och försvinna bort i en annan värld precis så länge som jag känner för det, utan att bli störd. Oftast väljer jag lite lättsammare böcker om sommaren som en spännande feelgood, men det kan också vara i någon helt annan genre.
– En bok jag särskilt minns och som jag tyckte mycket om är Helena Thorfinns Den som går på tigerstigar och I det sista regnet av Janesh Vaidya. Men det allra starkaste sommarläsminnet är Rosario är död av Majgull Axelsson. Det är långt ifrån en feelgood och en av de hemskaste men absolut bästa böcker jag läst.
Eftersom Tegar Förlag ger ut två böcker under 2020 vill Nina ta tillfället i akt att lyfta dessa som tips till Boktuggs läsare:
- Romanen Fragment (som om vi aldrig fanns) av skådespelaren Peter Sjöquist. Peter skildrar utsatthet, sårbarhet och omvälvande känslor på ett rakt sätt utan krusiduller – och ger män en självklar arena för detta.
- Fackboken Sensitivt ledarskap. Möt det nya sättet att leda i tolv intervjuer av journalisten Pia Rockström. Intervjuas gör bland annat näringsgurun Fredrik Paulún och SVT-journalisten Tara Moshizi med fokus på ett nytt och mjukare sätt att leda för att nå framgång.
Är det någon aktuell bok från något annat förlag som du tänkt “den måste jag läsa i sommar”?
– Oh ja, det finns alltid en massa böcker i min läskö. I sommarens kö står Frida Skybäcks feelgood Bokcirkeln vid världens ände, Louise Bäckelin Förlag men också storsäljaren som alla läser just nu Där kräftorna sjunger av Delia Owens, Forum. Förutom dessa ska jag äntligen ta mig an boken Konung Alexander. En svensk roman från 1300-talet av Sven-Bertil Jansson, utgiven av sällskapet Runica et Mediævalia där författaren presenterar en helhetssyn på Alexanderromanen utifrån sin egen och andras forskning. En spännande och alltid aktuell bok att läsa om.