Fysisk blir digital i Göteborg. En blir två: Bokmässans bildningshubb (24–25 sept) och Bokmässans litteraturfestival (26–27 sept). Bokus och Akademibokhandeln ska sköta bokförsäljningen och programmet streamas fritt på webben.
Igår gick Bokmässan i Frankfurt (14-17 oktober) ut med beskedet att det blir en fysisk mässa, nästan som vanligt men ändå inte. Här i Sverige har förlagen redan gett besked om att de inte ser en fysisk mässa som en möjlighet. Idag kom mer information från Bokmässan i Göteborg om hur de tänker kring årets mässa.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Svaret är att den förvandlas till en litteraturfestival och bildningshubb. Programmet streamas via flera mediehus och dagstidningar, vilket ökar räckvidden mot nya målgrupper, menar mässan. Akademibokhandeln och Bokus blir officiella partners kring bokförsäljningen.
Bokmässan är en fantastisk marknadsplats där författare och läsare kan mötas. Den är också ett forum för samtal och dialog, där litteratur och författare står i fokus. Seminarieprogrammet är en smältdegel där prosa och poesi blandas med politiska frågor och samhällsdebatt. För första gången på 35 år kan Bokmässan i Göteborg inte arrangeras i fysisk form.
– Vi har ställt om det Bokmässan har gjort i årtionden – en fysisk Bokmässa – till något vi aldrig tidigare har prövat: en digital bildningshubb och en litteraturfestival. Vi är stolta över att vi i samarbete med förlag och andra starka partners kan presentera en kraftfull satsning där vi tar ansvar för att samtalet med fokus på litteratur och bildning ska fortgå. Självklart kommer vi och många med oss sakna den fysiska mässan, men nu ser vi fram emot årets fina satsning, säger Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg, i ett pressmeddelande.
Bokmässan 2020 kommer att bestå av två olika spår: Bokmässans bildningshubb den 24–25 september som lyfter aktuella frågor inom skolans och bibliotekens värld, och Bokmässans litteraturfestival den 26–27 september som presenterar ett program utifrån årets utgivning. Dessutom omfattar Bokmässan 2020 scenprogram från ABF, Forskartorget, Globala Torget, Göteborgs Litteraturhus, Lärarscenen, Rum för poesi, Rum för översättning och Se människan. Digital kultur och LÄS! LÄS! LÄS! är fortsatta huvudteman på Bokmässan 2020.
Bokmässans hemsida byggs ut med ett Bokmässan Play, en sida helt dedikerad till streamat innehåll. Alla sändningar kommer att ligga på Play-kanalen och vara tillgängliga utan kostnad för tittarna. Sändningarna sker i samarbete med bland andra Aftonbladet, Expressen, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet vilket enligt Bokmässan gör det möjligt att nå ut till en bred publik.
– Du kommer kunna sitta hemma i din soffa och ta del av över 100 välproducerade samtal som spelas in och livesänds från studios uppbyggda på olika ställen. Vi är redan igång med programutvecklingen och jag är glad åt att så många förlag är med oss på resan. Det ser ut att bli ett fantastiskt program som vi lanserar efter sommaren. Satsningen visar att Bokmässan och samtal där den aktuella utgivningen lyfts fram är ett viktigt kulturarrangemang, oavsett format, säger Oskar Ekström, programchef på Bokmässan i Göteborg, i samma pressmeddelande.
Programmet håller nu på att arbetas fram, och presenteras på en presskonferens den 25 augusti. Seminarierna och programpunkterna kommer att spelas in och sändas från flera olika inspelningsplatser: Stockholm, Göteborg, Malmö, Kapstaden och Johannesburg. Fler inspelningsplatser kan tillkomma. Programmet utvecklas i samarbete med en rad förlag och samarbetspartners. Klara för programmet är: Atlas, B Wahlströms, Bokfabriken, Bonnierförlagen, Bookmark, Daidalos, Dreamhack, Ersatz, Förlaget, Göteborg & Co, Jonsereds Herrgård – Göteborgs universitet, HarperCollins, Historiska media, Katalys, Kaunitz-Olsson, Kungliga biblioteket, Leopard, Lärarnas Riksförbund, Läsfrämjarinstitutet, Majblomman, Max Ström, Mondial, National Library of South Africa/DAC, Natur & Kultur, Nona, Norstedts, Ordfront, Piratförlaget, Polaris, Rámus, Raoul Wallenberg Academy, Rainy Lab, Schildts & Söderströms, Spotify, Strawberry, Studentlitteratur, Svensk Biblioteksförening, Svenska Kyrkan, Svenska PEN, Teg, The Book Affair, Timbro, Tukan, UR, Weyler och Volante. Dessutom pågår samtal med ytterligare förlag och aktörer.
Akademibokhandeln/Bokus exklusiva försäljningspartners
Viktigt för både författare, förlag och besökare är att kunna sälja och köpa böcker under Bokmässan. Det blir dock inte som tidigare år förlagen själva som sköter detta … eftersom det ju inte kommer att finnas några montrar som på den fysiska mässan.
”För att skapa bra och enkla förutsättningar för försäljning även när programmet sker digitalt, kommer Bokmässan att samarbeta med Akademibokhandeln och Bokus som exklusiva försäljningspartners”, skriver Bokmässan.
Bokmässans bildningshubb innefattar ca 50 programpunkter som i första hand riktar sig mot en branschmålgrupp inom skola och bibliotek, men som även är intressant och relevant för en samhällsintresserad allmänhet. Årets teman LÄS! LÄS! LÄS! och Digital kultur dyker på olika sätt upp inom bildningshubben, i form av seminarier och andra aktiviteter. Bildningshubben inkluderar också program från Lärarscenen i samarbete med Lärarnas Riksförbund.
Bokmässans litteraturfestival innefattar ca 75 programpunkter uppdelade i sex olika spår som sänds parallellt: Crimetime, Hjärnan, Samtiden, Idéerna, Livet och Litterär salong. Programmet byggs utifrån de seminarier som Bokmässans programgrupp redan skapat under vårens programarbete.
På grund av rådande läge välkomnas 2020 års hedersgäst Sydafrika tillbaka som temaland inför Bokmässan 2022. Sydafrika medverkar dock även i år med programpunkter i det digitala formatet, och planerar också för medverkan under Bokmässan 2021.
Besökare som köpt entrébiljetter eller seminariekort till Bokmässan 2020 kan välja att låta köpet gälla för Bokmässan 2021, eller få pengarna tillbaka. Utställare vid Bokmässan 2020 kommer att kunna välja mellan att avboka sitt deltagande och få pengarna tillbaka eller återboka sin monter till 2021 med en rabatt. Samtliga utställare 2020 kommer att erbjudas en kostnadsfri möjlighet till marknadsföring av produkter och tjänster på www.bokmassan.se i anslutning till utställarregistret.
Bokmässan 2020 pågår den 24–27 september på bokmassan.se. Programmet för årets Bokmässa presenteras på en presskonferens den 25 augusti. Årets teman är LÄS! LÄS! LÄS! och Digital kultur.
Temat LÄS! LÄS! LÄS! lyfter fram språket och läsningen som grundstenar i ett demokratiskt samhälle. Temat genomförs tillsammans med 20-årsjubilerande Läsrörelsen, som startade på Bokmässan, med flera samarbetspartners.
Temat Digital kultur belyser samspelet mellan människan, den digitala utvecklingen, samhället och demokratin med kulturen som verktyg. Syftet är att bygga broar mellan och skapa förståelse för olika generationers kulturutövande samt belysa de nya format som gjort entré på kulturarenan – från ljudböcker till e-sport. Temat arrangeras i samarbete med Dreamhack, Göteborg & Co, Lin Education, Majblomman och Rainy Lab, med inspelningsplats i Göteborg.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!