Årets upplaga av Stockholms Internationella Seriefestival – den tjugoandra i ordningen – ställdes in på grund av covid-19. Nu lanseras en digital version.
Årets litteraturfestivaler och bokmässor har i stor utsträckning ställts in. Så även Stockholms Internationella Seriefestival (som skulle blivit den 22:a i ordningen). Arrangörerna hoppas fortfarande kunna få till festivalen i höst men med anledning av den höga osäkerhetsfaktorn lanseras nu en digital version: Stockholms Seriefestival på nätet.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Den 30–31 maj kan alla serieälskare följa festivalen på Kulturhuset Stadsteaterns webbplats och Facebooksida. En fullspäckad festivalhelg med både livesända och förinspelade inslag där både svenska och internationella serieskapare medverkar planeras. Programvärdar är Bitte Andersson och Anders Lundgren som samtalar med bland andra Nina Hemmingsson, Moa Romanova, Fabian Göranson, Peter Bergting och Matilda Ruta. Några av dem tecknar live. I förinspelade inslag får publiken även möta internationella storheter som exempelvis hedersgästen Simon Hanselmann (AUS/USA) i en intervju med Simon Gärdenfors.
– Det här är oprövad mark för oss men för oss var det självklart att få till festivalen i någon form. Vi vill locka vår vanliga publik som är utspridd i landet och världen. Vi hoppas också att den som inte är så inläst på nutida tecknade serier ska bli intresserad av vår digitala festival, säger Ola Hellsten, festivalarrangör och konstnärlig ledare för Serieteket på Kulturhuset Stadsteatern, i ett pressmeddelande.
Årets festivalbild har tecknats av Moa Romanova, en av de mest omskrivna och rosade representanterna för den nya generationen svenska serieskapare. Hennes egenartade grafiska stil sätter tonen för årets festivalbild och för hela festivalen som i år kommer att röra sig kring ovanliga gränsvärldar. I förgrunden poserar serietecknaren, med vässad penna och vässad attityd.
– Vi är väldigt glada över att det är just Moa som står bakom årets festivalbild. När hennes debutbok kom kände man att det var något nytt i svensk serieflora, både vad gällde innehåll och form. Hennes grafiska stil funkar perfekt i affischsammanhang och signalerar samtidigt ”serier” men inte på något traditionellt vis. Det är samtida och det är uppkäftigt. Och så är hennes bild jäkligt snygg, säger Ola Hellsten.
Festivalens hjärta, seriemarknaden small express expo (spx) blir också digital. Mellan den 15 maj och 15 juni ställer fanzinister, förlag och organisationer ut sina alster på Kulturhuset Stadsteaterns webbplats, men även plattformarna Fosfor Fanzinedistro och Facebooksidan Digital Seriefestival har ställts till förfogande för mässutställarna.
Kringevenemang som exempelvis webbaserade serieworkshops kommer att arrangeras av olika aktörer före, under och efter festivalen.
Seriefestivalen startade 1999 som några få skrangliga fanzinbord och har genomgått många inkarnationer innan den växte till ett internationellt evenemang med tusentals besökare. Formen har utvecklats och omfattningen har varierat, men kärnan finns alltid kvar – kärleken till seriekonsten, ”do it yourself”-andan och gemenskapen med seriecommunityt.
Festivalen arrangeras av Serieteket, en del av Kulturhuset Stadsteatern, med stöd av Kulturrådet, i samarbete med Konstfack, Seriefrämjandet, Fosfor Fanzinedistro, Digital Seriefestival på Facebook, Franska Kulturinstitutet, Polska Institutet och Tjeckiska Centret.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!