Reaktionerna från andra förlag var negativa. Men Adlibris ser jättekampanjen för Camilla Läckberg som en “rolig grej”. Det har hänt en gång tidigare, för fem år sedan med David Lagercrantz.
Vi har tidigare rapporterat om reaktionerna på att Adlibris tapetserat hela startsidan med Camilla Läckberg. Många förlag tyckte det var provocerande. Boktugg lyfter även fram några av alla de titlar som hamnat i skuggan av Läckberg denna dag.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Men vad säger Adlibris?
Vilka reaktioner har ni fått på att startsidan bara exponerar en enda titel?
– Vi tror de flesta som besöker vår hemsida tycker det är lite roligt men vi har precis kommit igång och vi har inte fått speciellt många kommentarer, säger Elias Vieglins, PR-ansvarig på Adlibris.
Hur mycket får ett förlag betala för att få den typen av exponering?
– Vi kommenterar inte våra överenskommelser eller eventuella budgetar kring marknadsföringssatsningar.
Hur många förhandsbeställningar har ni fått på Läckbergs bok och hur mycket har ni sålt under dagen?
– Vi kommenterar inte enskilda titlar men intresset har varit stort och vi har höga förväntningar.
Hur vanligt är det med denna typ av stora lanseringar, har det hänt tidigare att ni låtit en enda titel ta över startsidan?
– Vi tyckte detta var en rolig grej att testa tillsammans med förlaget. Det är andra gången vi gör en så kallad take-over, där vi lyfter en enda bok på hela startsidan. Första gången var med Det som inte dödar oss.
Hur stor del av besökarna kommer till startsidan jämfört med direkt in på enskilda böcker eller kampanjsidor?
– Tyvärr är det information vi inte delar med oss av.
I sociala medier har framför allt mindre förlag varit upprörda över att ni väljer att lyfta fram en enda titel så här när det släpps många andra böcker idag. Hur ser ni på det?
– Detta är andra gången vi gör en sådan här take-over, första gången var 2015. Vi ser alltid till att våra kunder ska ha en smidig upplevelse hos oss och att det ska vara enkelt att handla och välja bland olika titlar och produkter. Inför en sådan här kampanj har vi gjort ett gediget arbete med att analysera våra insikter för att försäkra oss om att det inte påverkar kundernas och vår försäljning i dag eller att vissa titlar försummas. Om våra insikter visade att kunder skulle försummas eller försäljning av övriga titlar sjunker på grund av Läckbergs take-over skulle vi inte genomfört det. I dessa tider behöver vi dessutom testa oss fram och undersöka hur vi kan använda våra digitala kanaler för nya lanseringar.
Gör ni några andra aktiviteter utöver att Vingar av silver tar över hela er startsida?
– Ja, Camilla kommer läsa de första 50 sidorna ur Vingar av silver kl 11:30 som kommer att streamas på vår instagram. Under läsningen kommer det vara möjligt för lyssnaren/tittaren att skänka pengar till Barncancerfonden, säger Elias Vieglins.
Vi ställer också frågan till Bokförlaget Forum, hur tankegångarna gick där. Även de hänvisar till kampanjen med Millennium och Lisbet Salander. Den gången berättade SvB att Adlibris fått det att se ut som om sajten var hackad av Salander och man kunde köpa eboken för 9 kr. Den här gången var intrycket att Faye hade klottrat lite överallt.
– Första boken i serien om Faye, En bur av guld, blev den mest sålda boken i Sverige 2019 och när nu Faye kommer tillbaks i Vingar av silver vill vi att hon gör en rejäl entré. Jag tänker att är det någon karaktär just nu som kan göra en takeover så är det modiga, respektlösa och lite gränslösa Faye, säger Sofia Heurlin på Bonnierförlagens kommunikationsavdelning.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!