Bonniers tror på digitala format för event även efter coronapandemin och lanserar nu SelmaStories live, ett samlingsnamn för digitala live-aktiviteter.
– Under coronapandemin har vi arbetat intensivt med att skapa digitala format och alternativa aktiviteter som i mesta möjliga mån kan väga upp för inställda event och indragna aktiviteter i fysisk bokhandel. På detta sätt har vi kunnat jobba på enligt plan med lanseringen av vårens böcker. På kort tid har vi testat många alternativa format och aktiviteter och vi har redan hittat guldkorn, som uppskattas av både läsare och författare, som vi vill fortsätta med på lång sikt, säger Jenny Bjuhr Berggren, CMO, i ett pressmeddelande.
Under de gångna veckorna har Bonnierförlagen experimenterat med olika digitala liveformat för event och aktiviteter. Bland annat har författare och förläggare läst högt ur böcker på Instagram, och det har arrangerats livesändningar av både releasefester och en feelgoodfrukost.
– Digitala event kan inte mäta sig med känslan av ett fysiskt möte, men live-formaten tror vi kommer att vara fortsatt uppskattade även efter coronapandemin som komplement till fysiska event och möten. Inte minst då de är tillgängliga för många fler, säger Jenny Bjuhr Berggren.
SelmaStories är Bonnierförlagens plattform för läsinspiration, och det är under namnet SelmaStories live som den nya digitala livesatsningen kommer att utvecklas.