Läsfrämjaren och skolbibliotekarien Klara Önnerfält debuterar som författare med Klaras läsprepp!, en handbok i läsfrämjande arbete.
I sin första bok vill Klara Önnerfält dela med sig till, uppmuntra och underlätta för kollegor att arbeta läsfrämjande. Hennes egen läsande resa började tidigt.
– Jag växte upp på 70- och 80-talet, berättar Klara. Då var böcker naturligt en stor del av den underhållning som stod till buds. Min mamma läste mycket högt för mig och mina syskon när vi var små och båda mina föräldrar läste mycket själva, litteratur hade en viktig plats i vårt hem.
Föräldrarna hade ett brett kulturintresse, de spelade teater, var intresserade av dans, foto och film och de tog med sina barn överallt. Detta ledde till att Klara fick ett förhållande till all slags kultur som var lustfullt och utan barriärer.
– Jag har aldrig känt av någon uppdelning i fin- eller fulkultur, vi bara konsumerade och upplevde allt vi tyckte om från Lotta-böcker och Bamsetidningar till Victor Hugo och Molière. Jag gillar fortfarande bra historier och vackra saker oavsett ursprung eller kulturform. Men litteratur och scenkonst har en särskild plats i mitt hjärta, säger hon.
Så varför valde Klara att bli skolbibliotekarie? Svaret på den frågan är att hon faktiskt inte gjorde det.
– Det skulle ingen gjort efter allt negativt vi fick höra om skolbibliotek på bibliotekarieutbildningen i Lund på den tiden, säger hon. Nu är det tack och lov annorlunda. Jag ville jobba med barn och unga, men på folkbibliotek. Jag var mer intresserad av kultur och litteratur än informationssökning och källkritik. Men sedan var det inte så gott om jobb så jag fick ta det som erbjöds och då blev det en projektanställning som skolbibliotekarie.
Hon fick bygga upp skolbiblioteksverksamheten på två små skolbibliotek och tyckte det var hur kul som helst. Hon upptäckte snabbt att de hade haft helt fel på utbildningen och att skolbibliotekarie var det allra bästa sättet att vara bibliotekarie på.
– Det bästa är människorna. Alla fantastiska, roliga och kloka elever jag mött genom åren och alla duktiga pedagoger som lärt mig så mycket. En annan rolig sak med att vara skolbibliotekarie är att det är ett väldigt självständigt och fritt jobb. Man får arbeta hårt, men man kan göra nästan vad man vill.
Nu har hon jobbat som skolbibliotekarie och läsfrämjare i 15 år och följt många barn och unga. Det talas om en nedåtgående lästrend bland unga, men det är inget som Klara har märkt av i sitt arbete.
– Eftersom jag hela tiden arbetat på skolor som satsat på bemannade skolbibliotek har jag alltid haft läsande elever. Eftersom skolan satsat på läsning har läsintresset hela tiden varit gott. Den nedåtgående trenden finns på skolor som sparar in på sin skolbibliotekarie eller aldrig har haft något skolbibliotek.
Klaras läsprepp! : att främja läsning bland barn och unga
- Förlag: BTJ Förlag
- Format: Häftad
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2020-05-21
- ISBN: 9789170188473
Klara Önnerfälts bok Klaras läsprepp! är en handbok i att arbeta med läsfrämjande arbete. Det utgår från den amerikanska forskaren Linda Gambrells ”Seven rules of engagement”, där hon med forskning som grund går igenom vad som verkligen är läsmotiverande för barn. Varje ”regel” har ett eget kapitel i boken där Klara beskriver hur man skapar goda förutsättningar för läsning.
– Jag har alltid försökt arbeta evidensbaserat, att ha fötterna i den forskning som finns oavsett vad det gäller. När jag först stötte på Linda Gambrell och hennes ”sju regler om motivation” började jag jämföra de läsfrämjande projekt jag själv drivit eller stött på mot dem och även tänka på de här reglerna när jag planerade projekt. Om det finns forskning som visar att vissa saker fungerar bättre än andra så måste man ju använda dem, särskilt när man arbetar med något så väldigt konkurrensutsatt som läsning.
I boken presenteras 80 olika projekt och åtgärder som man kan använda för att ”preppa” – förbereda – för läsning. Vissa saker är sådant som alla bibliotekarier känner till, som till exempel bokprat eller skyltning, annat är saker som Klara hittat på själv eller lånat från kollegor.
– Ett av mina favoritprojekt är ”Sommarboksutmaningen” som en fritidspedagog på Backaskolan i Lund uppfann när jag arbetade där. Det går ut på att man låter klasserna på skolan utmana varandra i Sommarboken och har en stor vandringspokal som klassen som läst mest på sommaren får vinna. Det ska jag försöka dra igång nu till sommaren på min nya skola Matteusskolan i Stockholm.
Hon tror att de flesta skolbibliotekarier upplever det läsfrämjande arbetet som ganska lätt och lustfyllt.
– Men eftersom det är en så viktig sak, det handlar ju till syvende och sist om vårt demokratiska samhälle, att vi i framtiden ska ha bildade medborgare som värnar allas våra fri- och rättigheter, tycker jag att man ska försöka lägga lite mer än bara entusiasm och god vilja bakom. Man ska använda sig av den forskning som finns för att sätta in stöten där det verkligen kan ta skruv.
Ett sätt att förbättra det läsfrämjande arbetet i skolorna är att samverka mer – med annan personal på skolan, med skolor om man arbetar på folkbibliotek eller med aktörer utanför skolan eller biblioteket som föräldrar eller föreningar.
– Jag tror benhårt på skolans kompensatoriska uppdrag, att det är där vi har chansen att nå alla barn, de som varken kommer till folkbiblioteket eller har läsande föräldrar, med det läsfrämjande arbetet. Ytterst är väl den här boken ett sätt att nå de som inte får chansen att växa upp i så bokliga hem som mitt och ge dem liknande chanser som jag fick.
Om författaren
Klara Önnerfält har arbetat skolbibliotekarie i 15 år och driver också företaget Klara bokprat. I biblioteksvärlden är hon känd som en av personerna bakom poddarna Flödet och Flödet läser. Sedan januari har hon sin bas i Stockholm där hon delar sin tid mellan arbetet som bibliotekarie på grundskolan och det egna företaget. Klaras läsprepp! är hennes första bok.
Klaras läsprepp! : att främja läsning bland barn och unga
Författare | |
---|---|
Förlag | BTJ Förlag |
Genre | Litteraturvetenskap |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 166 |
Vikt | 428 gr |
Utgiven | 2020-05-21 |
SAB | G |
ISBN | 9789170188473 |
Hur gör vi barn och unga till läsare? Och hur får vi dem att fortsätta läsa genom hela livet? Kort sagt – hur läspreppar vi dem?!
<em>Klaras läsprepp!</em> riktar sig till dig som jobbar med barn, unga och läsning och som vill få nya tips på hur man kan arbeta läsfrämjande.
Klara Önnerfält är skolbibliotekarie, läsfrämjare och författare. Hon är också en av grundarna till poddarna Flödet och Flödet läser.