En undersökning som Egmont gjorde i England 2018 visar att regelbunden högläsning i skolan är tätt kopplat till elevernas framsteg i läsning.
I undersökningen som Bookseller skriver om ingick 120 elever från St Joseph’s Catholic Academy i Stoke-on-Trent.
Resultaten visar att när lärarna regelbundet läste högt för sina klasser utvecklades elevernas läsförståelse dubbelt så snabbt som förväntat (på fem månader hade samma resultat uppnåtts som normalt tar tio månader).
Utan sagostunder saktade elevernas framsteg in till hälften av det förväntade (2,6 månaders kunskaper uppnåddes under fem månader).
– Regelbunden högläsning är kraftfullt. Läsförståelsen förbättras snabbt när sagostunder inkluderas i skoldagen, säger Alison David från Egmont, enligt Bookseller.
Undersökningen visade också att tre faktorer är viktiga för att barnen själva ska vilja läsa: högläsning även efter det att man lärt sig läsa själv, att ha många titlar att välja på och att kunna välja fritt bland dessa.
Enligt Alison David verkar skolan göra läsning till ett ämne att lära ut, medan föräldrar verkar se läsning som en färdighet. Samtidigt råder ett missförstånd kring att ”kunna läsa” också betyder ”välja att läsa”, när det inte alls är samma sak.
Med anledning av undersökningens resultat uppmanar Egmont att dagliga sagostunder skrivs in i den brittiska läroplanen.
– Det är alla barns rätt att få en stunds högläsning varje dag, och det borde vara en högst väsentlig del av uppväxten. Det är fullständigt grundläggande för en sund och lycklig barndom, säger Alison David.